Кой победи в голямата тв надпревара за рейтинги – „Big Brother” или „Фермата”? Има ли нещо притеснително във факта, че журналистиката все повече изчезва от вашия телевизор за сметка на забавлението и какви изводи изплуваха покрай риалититата, които гледаме – отговаря Андрей Арнаудов пред Lentata.com.
Lentata.com: „Фермата” би ли “Big Brother”?
Андрей: Дойдоха времена, в които всяка телевизия си има свой източник за резултатите и нещата станаха много трудни. Резултатите, които bTV използва и, с които всички ние на пазара работим от много години, показват категорична победа на „Фермата“ срещу нещата, които дават срещу нея.
В интерес на истината, тя не е в пряка конкуренция с „Big Brother“.
Но реално би и в някаква степен „Big Brother“, в някаква степен „X Factor“ и от трета страна - „София – ден и нощ“, а и добавяме четвърта – филма в неделя. Така че, този отговор не може да бъде еднозначен.
Да, по рейтингите, с които разполагаме (бел. ред. двете големи телевизии имат 2 различни агенции – източници на рейтинги) с огромна разлика срещу всеки един от четирите си конкурента, „Фермата“ побеждава.
Що се отнася до рейтингите, с които борави Нова, тогава може да кажем, че може да сравняваме единствено пропорциите на разликите, ако приемем, че всяка телевизия ползва свой източник, тогава може да говорим за дистанцията, която сравнявайки двата резултата предаванията имат.
Може в момента да се каже със сигурност, че имах възможност да видя данните, които ползват те, особено в последния месец, и те също сочат, че „Фермата“ е най-гледането предаване в България. Дори и по техните данни (на Нова тв) „Фермата“ има предимство.
Lentata.com: Това означава ли, че вашата позитивна концепция за „Фермата” проработи? Вие през цялото време имахте един патос за истинското, българското, завръщането към ценностите. Тази концепция по-успешна ли е от ровенето в мръсното бельо?
Андрей: Риалитито като риалити винаги предполага, че в него има интриги, скандали и т.н., но можем да кажем, по отношение на съдържание, че „Фермата“ надгради досегашната представа за риалити и наистина вкара някакви теми извън злободневните – вярата, традициите, смисъла на живота, вглеждането в дребните неща.
Lentata.com: Мислиш ли, че това наистина стана тема на хората или това е вашето добро намерение?
Андрей: Лично на мен ми стана тема, аз се замислих за много такива неща. Щом „Фермата“ има такива добри резултати предполагам е станало и тема на хората. Те са се зарибили и гледат предаването.
Lentata.com: Има ли реално някаква тенденция към завръщане към провинцията, към живота на село?
Андрей: Това вече е статистика. Има такава тенденция – има повече хора върнали се на село, отколкото хора дошли в града през 2014. За 2015 все още няма финална статистика. Смятам, че и много хора искат да правят бизнес с ферми, био земеделие и т.н., и смятам, че животът в града ще накара много хора да се върнат на село.
Lentata.com: А ти като човек, който през цялото време наблюдаваш, какъв е твоят социален извод от „Фермата“?
Андрей: „Фермата“ е опит едно микрообщество да изгради своя свят от самото начало и то показа всички недъзи, които имаме ние като общество.
Например – непризнаване на авторитети и ръководители, самозабравянето и губенето на реална представа на хората с власт, странният микс между раболепие и отказът от подчиняване. Всички нормални за българското общество неща ги видяхме.
Lentata.com: А нещо, което не сме виждали, нещо, което не си очаквал да излезе?
Андрей: Ами това, което реално видяхме от нещата, които ги няма в нашето общество е факта, че хората осъзнаха, че могат да се задоволяват с малко и че не вечното недоволство, а благодарността е нещото, което трябва да ни води в живота. Да сме доволни от това, което имаме, а не да сме недоволни от това, което нямаме.
Lentata.com: Дано си прав, защото това звучи по-скоро пожелателно. Ето - наблюдаваме и повечето медии, които предпочитат да напишат кой се е скарал в „Big Brother”, а не кой е постъпил достойно във „Фермата“.
Андрей: Такъв е характерът, особено на интернет медиите, които имат нужда от по-бърза оборотност и от повече прочитания. Значи, тези неща работят по-добре от таблоидите и жълтите медии. Телевизията е много различно нещо и тя създава един навик у хората и „Фермата“ успя да ги направи трайно привързани към това, което им дава.
Lentata.com: В телевизията вие имате нов проект, който стартира скоро с Габриела Радославова (Мис Джудки) и Емил Каменов. Не е ли точно обратното на това, което правите сега? Дори можем да ви заподозрем, че стъпвате на очакването за поредна излагация на Мис Джуки?
Андрей: „Българи на три морета“ - да. Ами този проект няма много общо с „Фермата“. Това е изцяло забавно предаване с лек елемент на туристическо предаване, тоест, може да научиш някакви неща, но като цяло това е предаване, което цели да се надсмеем на себе си по някакъв начин. С това ние не откриваме топлата вода – още Алеко го е правил това с Бай Ганьо. Ние не искаме да се подиграваме на участниците в него, искаме просто да се посмеем, с чувство за хумор да подходим към част от недостатъците, които българите имаме.
Lentata.com: Мислиш ли, че аудиторията ще го оценява така? Това не е ли от ваша продуцентска гледна точка - „Абе, дай сега да изберем лесното“, защото е сигурно, че ако пуснеш Мис Джуки в такава среда със сигурност тя ще направи всевъзможни глупости...
Андрей: Не е много лесно това, което ще правим в „Българи на три морета“, защото това е свързано чисто телевизионно със сложна логистика, екип и т.н. Това, че ще търсим забавния елемент е факт. Опитвахме се да си поставим по-високи цели с „Фермата“, но телевизията не винаги трябва да ни учи на нещо и да ни дава мъдрост, тя трябва да ни забавлява. Но въпреки всичко, от това предаване ще може да се научат и много неща, свързани с местата, които героите ни ще посетят.
Lentata.com: Къде ще ходят?
Андрей: Освен в Европа, героите ни ще отидат и на по-екзотични места в Северна Африка и Азия.
Lentata.com: А кога стартира проектът?
Андрей: Пилотните два епизода ще се излъчат веднага след Нова Година.
Lentata.com: Защо не продуцирате с Иван публицистика?
Андрей: Това е много дълъг въпрос. Ние сме продуцентска компания и бихме продуцирали всичко, което телевизията ни даде възможност. Това не е само наше решение, въпросът е в това, какво искат да купят от външните продуценти медиите и по въпроса с публицистиката нещата са малко деликатни. Медиите предпочитат публицистиката да е вътрешна продукция.
Lentata.com: Ти как тълкуваш това?
Андрей: Поне по отношение на Нова, където сме продуцирали за последно публицистика като съпродуценти на Кеворк Кеворкян и „Всяка неделя“ там беше ясно, че те имат централно решение да правят само като вътрешна продукция публицистиката и честно казано не знам как да си го обясня освен с по-добър контрол върху съдържанието.
Lentata.com: Смяташ ли, че има шапка, натиск върху публицистиката в момента?
Андрей: Факт е, че 99% от големите имена в журналистиката нямат свои предавания и всеки може да си го обясни по този начин.
По принцип хора с характери и с изградена кариера е по-трудно да бъдат контролирани.
От друга страна обаче, трябва да разберем и телевизиите.Те се стараят да си поевтиняват продукцията, защото гледат да излизат на печалба и приемат, че публицистика по-лесно могат да правят със собствен ресурс, а предпочитат в големите, забавни проекти да инвестират пари. Чисто финансово е положението.
Lentata.com: A като зрител какво искаш да гледаш?
Андрей: Не мога да ти отговоря на този въпрос, аз съм се изкривил прекалено много и гледам всичко просто, за да съм в час. Със сигурност има нужда от различен вид късни и вечерни предавания, които да са микс между публицистика и хумор. Някакво ново поколение предавания. И там може да намерят място както изявени имена от журналистиката, така и изявени имена от шоубизнеса, защото класическият модел, утвърден от Слави, е вече твърдо дълго експлоатиран. Не казвам, че не трябва да го има, но трябва и да има нещо различно. И „Господари на ефира“ също е вече на много години и според мен трябва да се появяват нов тип вечерни предавания.
А по отношение на сериозната публицистика мисля, че проблемът е, че телевизиите са свикнали да я правят с малко пари, а за да може тя да бъде ефектна и да печели по-голямо внимание - трябва да се инвестират повече пари в нея.
Lentata.com: Смяташ ли, че има неприятна конкуренция между bTV и Нова? Имам предвид случая с „Госодарите” и Венелин Петков...
Андрей: Смятам, че конкуренцията е изцяло в рамките на нормалното. Разбира се, всеки има лични симпатии и антипатии. Не искам да коментирам случая с Господари на ефира и новините на bTV. А по отношение на местенето на лица и продуценти смятам, че е добре и е полезно за пазара.
Специално за нашето движение – bTV – Нова, ние го оценяваме като грешка, която обаче ни донесе много опит и ни научи на много неща, за да завъртим този кръг през ТВ 7 и да се върнем в bTV.