От 1 февруари цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" се вдигна средно с 12 лева. Възможно е обаче това да не е единственото увеличение през тази година, докато очакваме въвеждането на системата "бонус-малус", от което може да се облажат много шофьори, както БЛИЦ вече писа. По замисъл тя трябва да направи застраховката по-евтина за изрядните шофьори и по-скъпа за нарушителите на пътя.
До дни се очаква Световната банка да представи своя анализ за размера на "Гражданската отговорност" у нас и дали той е достатъчен, за да покрие рисковете. Това съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН).
Този анализ е бил възложен след извършената през миналата година проверка на целия финансов сектор у нас от МВФ (т.нар. FSAP). Тогава сред установените слабости бяха занижените застрахователни премии, и по-точно тези по задължителната "Гражданска отговорност". Въз основа на анализа на Световната банка КФН ще реши какви мерки да предприеме и дали трябва да има завишение на цените.
Причина за поскъпването на "Гражданска отговорност" от началото на февруари бе новата вноска, която застрахователите трябва да направят в специален фонд към Националното бюро "Зелена карта". Това е институцията, която плаща обезщетения, ако българи без "Гражданска отговорност" причинят катастрофа в чужбина. Средствата във фонда ще служат като банкова гаранция срещу неплащането на щети в чужбина, а създаването му е по решение на Международния съвет на бюрата "Зелена карта". Заради зачестилите случаи на некоректни български застрахователи, които бавят или не могат да платят щетите, сега всички компании трябва да внесат до март общо 4 млн. евро депозит. Тези пари на практика ще бъдат платени от крайните потребители, като поскъпването на "Гражданската отговорност" варира между 11 до 18 лв. от всяка полица в различните застрахователни компании.
Междувременно през март се очаква най-после избраният преди година консултант "Ърнст енд Янг" да представи методиката си за определяне на цената на "Гражданска отговорност" по системата "бонус-малус". Тя обаче трябва да бъде въведена със специална наредба на КФН, МВР и транспортното министерство, като преди това методиката ще бъде представена за обществено обсъждане.
Според експерти ще се наложат и промени в Закона за движение по пътищата, което означава, че реално системата няма да задейства по-рано от лятото на тази година, пише в. Сега.
До дни се очаква Световната банка да представи своя анализ за размера на "Гражданската отговорност" у нас и дали той е достатъчен, за да покрие рисковете. Това съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН).
Този анализ е бил възложен след извършената през миналата година проверка на целия финансов сектор у нас от МВФ (т.нар. FSAP). Тогава сред установените слабости бяха занижените застрахователни премии, и по-точно тези по задължителната "Гражданска отговорност". Въз основа на анализа на Световната банка КФН ще реши какви мерки да предприеме и дали трябва да има завишение на цените.
Причина за поскъпването на "Гражданска отговорност" от началото на февруари бе новата вноска, която застрахователите трябва да направят в специален фонд към Националното бюро "Зелена карта". Това е институцията, която плаща обезщетения, ако българи без "Гражданска отговорност" причинят катастрофа в чужбина. Средствата във фонда ще служат като банкова гаранция срещу неплащането на щети в чужбина, а създаването му е по решение на Международния съвет на бюрата "Зелена карта". Заради зачестилите случаи на некоректни български застрахователи, които бавят или не могат да платят щетите, сега всички компании трябва да внесат до март общо 4 млн. евро депозит. Тези пари на практика ще бъдат платени от крайните потребители, като поскъпването на "Гражданската отговорност" варира между 11 до 18 лв. от всяка полица в различните застрахователни компании.
Междувременно през март се очаква най-после избраният преди година консултант "Ърнст енд Янг" да представи методиката си за определяне на цената на "Гражданска отговорност" по системата "бонус-малус". Тя обаче трябва да бъде въведена със специална наредба на КФН, МВР и транспортното министерство, като преди това методиката ще бъде представена за обществено обсъждане.
Според експерти ще се наложат и промени в Закона за движение по пътищата, което означава, че реално системата няма да задейства по-рано от лятото на тази година, пише в. Сега.