Заплатите на авиодиспечерите са около 10 000 лева, а нови работни позиции за тях ще се отворят заради предстоящото откриване на най-голямото летище в света в Северен Истанбул. То ще е разположено на 8 милиона квадратни метра и ще може да обслужва 110 самолета едновременно.
Това означава, че във въздушното ни пространство ще навлизат с над 600 самолета на ден повече, което ще доведе и до ръст в транзитните такси за България. Заради сериозното увеличаване на полетите над страната ни, предстои набиране на ръководители на полети – една от най-отговорните, стресови, но и най-добре платените професии, информира Дарик.
За да станеш авиодиспечер, ти трябва диплома за висше образование без значение каква специалност и добър английски език. Но това е само началото.
„Първо в самата фирма за ръководство на въздушно движение преминават на една международна система, при която се изследва техни качества за тази дейност. След това тези, които успешно преминат, отиват на специални медицински прегледи, които са със световни изисквания. След това минават на психологическо тестуване в медицинските комисии, където също се изследват качествата им за тази професия и след това вече фирмата си преценява кой от успешно преминалите кандидати ще могат да вземат, за да ги обучат. А обучението също е достатъчно скъпо и им трябват хора, които бързо да влязат в професията“, коментира авиационният психолог Елена Пенчева.
Продължителността на обучението е близо две години и преминава през няколко етапа, включващи теория и практика.
Психологът обясни, че тази професия е стресова, защото за кратко време ръководителите на полети трябва да вземат важни решения и от тях се изисква максимална концентрация през целия им работен ден, често през нощта или започващ много рано сутринта.
За да станеш авиодиспечер, ти трябва диплома за висше образование без значение каква специалност и добър английски език. Но това е само началото.
„Първо в самата фирма за ръководство на въздушно движение преминават на една международна система, при която се изследва техни качества за тази дейност. След това тези, които успешно преминат, отиват на специални медицински прегледи, които са със световни изисквания. След това минават на психологическо тестуване в медицинските комисии, където също се изследват качествата им за тази професия и след това вече фирмата си преценява кой от успешно преминалите кандидати ще могат да вземат, за да ги обучат. А обучението също е достатъчно скъпо и им трябват хора, които бързо да влязат в професията“, коментира авиационният психолог Елена Пенчева.
Продължителността на обучението е близо две години и преминава през няколко етапа, включващи теория и практика.
Психологът обясни, че тази професия е стресова, защото за кратко време ръководителите на полети трябва да вземат важни решения и от тях се изисква максимална концентрация през целия им работен ден, често през нощта или започващ много рано сутринта.