Париж. ЕС затвори въздушното си пространство до самолетите „Боинг“ 737 MAX във вторник, като се присъедини към действията на други държави по света след втора смъртоносна авария само за пет месеца, предава AFP.
По-късно във вторник Индия се присъедини към списъка на страните, които затвориха въздушното си пространство за този модел самолет, един ден след като заяви, че е наложила допълнителни временни изисквания за безопасност на наземните инженери и екипажите на самолета.
„Търкиш Еърлайнс“, един от най-големите превозвачи в света, заяви, че от сряда е спряла 12-те си самолета от този модел, докато не бъде изяснена "несигурността".
Нискотарифната авиокомпания „Норведжиън Еър Шатъл“, южнокорейската авиокомпания „Ийстар Джет“ и южноафриканската „Комеър“ също заявиха, че ще спрат полетите.
В социалната мрежа „Туитър“ американският президент Доналд Тръмп оцени ситуацията, пишейки: "Самолетите стават прекалено сложни, за да се управляват".
"Пилотът вече не е необходим, а по-скоро компютърни учени от Масачузетския университет", пише той, позовавайки се на престижния университет в Масачузетс.
Засега американските превозвачи запазиха доверието си в „Боинг“, който от своя страна заяви, че самолетите са безопасни за полет.
Федералният авиационен орган на САЩ, FAA, не е спрял полетите с модела, но е наредил на производителя да направи промени в проекта.
Този ход не беше достатъчен, за да успокои британския орган за гражданска авиация, който заяви, че забранява този модел самолети във въздушното пространство на Обединеното кралство "като предпазна мярка".
Международното летище в Сингапур, както и Австралия, Малайзия и Оман бяха сред останалите страни, които забраниха полети на тези самолети във въздушното си пространство.
Китай, изключително важен пазар за „Боинг“, вечее наредил на местните авиокомпании да прекратят използването на самолета в понеделник. Същото направи и Индонезия.
Аржентина, Бразилия и Мексико също забраниха използването на самолета
„Боинг“ описва серията MAX като най-бързо продаващото се семейство самолети, с повече от 5 000 поръчки, направени до момента от около 100 клиента.
Но от 70-те години, когато новият тогава модел DC-10 претърпява последователни фатални инциденти - нов модел участва в два смъртоносни инцидента за толкова кратък период от време.
„Мисля, че въздействието върху индустрията ще е значително,” каза Джери Соеятман, аналитик от авиацията в Джакарта.
"Имаме нов тип въздухоплавателни средства - този тип въздухоплавателни средства са в експлоатация само две години - и ... имаме две инциденти с привидна прилика," заяви специалистът.

Превод и редакция: Юлиян Марков