София. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) не поддържа монопол на нито един Национален доставчик на услуги (НДУ) за продажба на пътни такси – електронна винетка и тол. Това съобщиха от пресцентъра на АПИ във връзка със запитвания от медии за оповестени в публичното пространство твърдения за отношенията между агенцията и един от кандидатите за нейн търговски партньор – „Телетол“.
Предстои подписване на договор с нов доставчик на услуги – „Конкорд Смарт Инфраструктура” АД, за което има решение на Управителния съвет на АПИ от 19 юни 2019 г. Четвъртият кандидат за НДУ – „Иком“ ООД, е заявил желание да партнира на Пътната агенция само в събирането на тол такси, не и в продажбата на електронни винетки. Това дружество е все още в първия етап на процедурата – да се установи дали отговаря на условията и едва тогава да се впише в регистъра.
„Телетол” АД остава регистриран Национален доставчик на тол услуги. Напомняме, че дружеството няма да има възможност да продава електронни винетки, тъй като не постигна оперативна съвместимост на база интерфейс с Електронната система за събиране на пътни такси. Но има възможност отново да кандидатства за продажба на е-винетки след като се приведе в съответствие. Дали това ще стане зависи единствено от „Телетол” АД и желанието им да работят по правилата, които са еднакви за всички доставчици на услуги.
Регистрацията на Национални доставчици на услуги се извършва съгласно Общи условия, които са публични на интернет страницата на АПИ. Съгласно тях, след подписване на договора, всеки Национален доставчик на услуги има 10 дни за доказване на оперативна съвместимост и едва тогава договорът влиза в сила.
Категорично не отговаря на истината твърдението, че регистрацията на “Телетол” АД като НДУ е отнела 6 месеца. Дружеството е подало документи за регистрация на 8 март 2019 г. С решение на УС на АПИ от 18 март 2019 г. “Телетол” АД е вписан в регистъра на НДУ на сайта www.bgtoll.bg, с което приключва първата фаза от регистрацията съгласно Общите условия. На 14 май е подписан договор с „Телетол” АД, който влиза в сила едва след доказване на оперативна съвместимост с интерфейса на електронната система. Решението на УС на АПИ за прекратяване на договора идва месец по-късно – на 19 юни 2019 г., тъй като не е постигната оперативна съвместимост на база интерфейс. „Телетол” АД предлага нова технология, която няма нищо общо с изпълнението на изискванията от Общите условия и представлява сериозно неизпълнение на договора и опит за пренаписване и на договора, и на Общите условия.
АПИ държи да подчертае, че електронната система за събиране на пътни такси обработва данни и изисква определени нива на сигурност и взамодействие с партньорите. Не може всеки по свой начин да се интегрира към системата. Процедурите са направени така, че да гарантират непрекъснатост и защита на системата в процеса на интеграция.
На дружеството е предоставена цялата необходима информация за осъществяване на интерграцията, но от страна на „Телетол” не са предприети активни действия във връзка с осъществяване на реалната комуникация, за да се извърши процесът на интеграция.
По повод твърдението на „Телетол” АД, че за решението на УС на АПИ за прекратяване на договора са разбрали от прессъобщение от АПИ информират, че писмото на председателя на АПИ Георги Терзийски е изпратено по електронна поща на 20 юни, както и по установения административен ред чрез пощенска услуга с обратна разписка. По електронна поща писмото е изпратено от директора на НТУ проф. Олег Асенов в качеството му на лице за контакти по договора с „Телетол” АД. Електронното писмо на проф. Асенов е до Тони Шиби, лице за контакт по договора от страна „Телетол”. В приложената снимка се вижда, че писмото е изпратено на 20.06.2019 г. в 17.53 часа.
Прилагаме и писмото на председателя на УС на АПИ Георги Терзийски до „Телетол“ АД.