Анкара. Най-рационалното решение е сътрудничество в Източното Средиземноморие, пише турската агенция Anadolu Agency в материал, представен без редакторска намеса.
С неотдавнашното откриване на въглеводородни ресурси в региона от началото на хилядолетието Източното Средиземноморие се превърна в новия епицентър на енергийната дипломация. Въпреки това сеизмичните проучвания и сондажните дейности в Източното Средиземноморие също се превръщат в много спорен въпрос поради едностранните действия на кипърската гръцка администрация.
Има поговорка, че добрите огради правят добри съседи. За разлика от това обаче, кипърската гръцка администрация пренебрегва международното право и неотменните права на турците от северен Кипър заради собствените си алчни стремежи, които служат само за стимулиране на напрежението.
Турският сондажен кораб „Фатих“ стартира офшорните си сондажни операции на 3 май в район, разположен на 75 километра (42 морски мили) от западния бряг на острова. Районът попада изцяло в турския континентален шелф, регистриран в ООН, и в разрешителни, издадени от турското правителство през предходните години на Turkish Petroleum.
Турция иска да види енергийните ресурси като стимул за политическото разрешение на конфликта на острова и мира в по-широкия средиземноморски басейн, а не като катализатор за по-нататъшно напрежение.
Кипърската гръцка администрация провежда безразсъдна политика в региона чрез едностранно сключване на споразумения за дейности в изключителна икономическа зона с Египет (2003 г.), Ливан (2007 г.) и Израел (2010 г.) и провеждане на договори за проучване и издаване на разрешителни за такива дейности около острова.
От самото начало Турция и турците от Северен Кипър отхвърлиха тези опити и заявиха, че очертаването на континенталния шелф, както и на изключителните икономически зони в полузатворено море като Източното Средиземноморие може да бъде възможно само чрез споразумения, сключени между всички засегнати страни и чрез спазване на права и интереси на всички заинтересовани страни, основани на международното право и принципи на справедливост.
От правна гледна точка двустранните споразумения, които нарушават законните права на трети страни, са нищожни и следователно нямат правно действие по отношение на трети държави, чиито права са нарушени от такива споразумения. Възраженията на Турция срещу споразумението за икономическа конюнктура между Египет и кипърските гърци бяха регистрирани в ООН, като се има предвид, че очертаващата линия в това споразумение нарушава континенталния шелф на Турция в Средиземно море.
Кипърската гръцка администрация едностранно е идентифицирала 13 блока за проучване на петрол около остров Кипър и е издала разрешителни на нефтени компании като Exxon (САЩ), Nobel (Франция), Eni (Италия), Kogas (Южна Корея), Qatar Petroleum (Катар) и други за дейности по проучване и сондиране.
Въпреки това е изключително важно дали кипърската гръцка администрация представлява кипърските турци и Кипър като цяло или по закон. Краткият отговор на този справедлив въпрос е: "Абсолютно не, въобще не."
Затова кипърските гърци нямат право да преговарят и да сключват международни споразумения или да приемат закони, свързани с експлоатацията на природните ресурси от името на целия остров. Тази провокативна, едностранна политика компрометира присъщите неотменими права на кипърските турци върху природните ресурси на острова.
Външната политика на Турция винаги е била последователна и ясна по този въпрос: "Кипърските турци и гърци трябва да се възползват съвместно от природните ресурси на острова".
Едностранните действия на кипърската гръцка администрация не само пренебрегват правата на кипърските турци, но и оспорват морските юрисдикции на Турция в източната част на Средиземно море около западния бряг на острова. Освен кипърския въпрос, Турция заяви, че има легитимни и законни права в Източното Средиземноморие, особено на запад от дължина 32 ° 16 ’18” Е, регистрирана в ООН.
На островите е даден ограничен или никакъв ефект в определянето на границите на морските граници, ако тяхното местоположение нарушава справедливото разграничаване. Затова Турция не признава незаконните претенции на кипърските гърци.
Турция е на мнение, че остров Кипър не може да генерира пълни ИИЗ въз основа на опростени методи за разграничаване на запад от острова, тъй като това нарушава справедливото разграничение съгласно международното право.
Всъщност основният принцип на разграничаването на морските граници достига до справедливо решение. Съгласно този принцип, като се вземат предвид географските и други релевантни обстоятелства, на островите може да бъде предоставено специално третиране, що се отнася до морските граници. В съответствие с международната съдебна практика това специално третиране може да бъде частично или да няма ефект при генерирането на ИИЗ или континенталния шелф, ако присъствието на островите наруши справедливото разграничаване.
Турция подчертава, че окончателните морски граници в Източното Средиземноморие може да бъде определени само чрез споразумения, постигнати между съответното съответните страни, основани на международното право и на справедлив принцип.
В този смисъл Турция сключи споразумение за разграничаване на континенталния шелф с със Северен Кипър през 2011 г. въз основа на справедливи принципи. Освен това, въз основа на присъщите им права като съсобственици на острова, правителството на кипърските турци предостави лицензи за проучване и експлоатация на въглеводороди в открито море на Turkish Petroleum около острова в отговор на едностранните дейности на кипърската гръцка администрация.
Турция многократно е подчертавала, че е готова да допринесе за справедливо, честно и мирно решение на всички висящи въпроси, включително справедливо разграничаване на областите на морската юрисдикция с всички съответни крайбрежни държави, които признава в съответствие с международното право, за да допринесе допълнително стабилността на целия средиземноморски басейн.
В лицензираните зони, предоставени на Turkish Petroleum от Северен Кипър, компанията извършва сеизмични дейности в района от 2011 година.
Едновременно с това „Фатих“ работи в рамките на континенталния шелф на Турция в Източното Средиземноморие.
Вторият сондажен кораб на Турция Явуз също е готова за въглеводородни операции. Техническите възможности на Турция, дължащи се на флота на изследователските си кораби, отразяват, че тя наистина е сериозен играч в региона.
Механизмите за енергийно сътрудничество в Източното Средиземноморие, които се опитват да изолират Турция, не са реалистични. Очевидно е, че Турция всъщност е ключът към успеха на всеки инструмент за сътрудничество, като се има предвид факта, че тя има най-дългата континентална брегова линия в Източното Средиземноморие и нарастващото търсене на енергийни ресурси.
Кипърската гръцка администрация не положи никакви усилия да избегне безотговорно застрашаване на стабилността в региона, като пренебрегва неотменими права на кипърските турци, които са съсобственици на природните ресурси на острова, и продължава да отхвърля всяко предложение за сътрудничество и вместо това настоява едностранни дейности в региона.
Единствено разумно е трети страни да играят конструктивна роля и да признаят факта, че Турция и Северен Кипър не могат да бъдат изключени от енергийното уравнение в Източното Средиземноморие.
Според източниците на турското външно министерство, Турция иска да види ресурсите като стимул за политическо уреждане на острова и мир в региона в по-широк мащаб, отколкото катализатор за по-нататъшно напрежение.
Що се отнася до едностранните кипърски гръцки въглеводородни дейности, ясно е, че Турция ще продължи да защитава правата на кипърските турци, както и собствените си. Затова Турция декларира при всяка възможност, че въглеводородните дейности на турската петролна компания в зоните за лицензиране от Северен Кипър, както и в континенталния шелф на Турция, ще продължат със сеизмични и сондажни операции.

Превод: Юлиян Марков