София. Държавният зрелостен изпит би било добре да се промени и да е на нива. Това каза за Агенция „Фокус“ Асен Александров, директор на 51 СУ „Елисавета Багряна“ по повод резултатите от матурите тази година. „В много от държавите изпитите са на нива, това се случва както с изпита по език, така и с изпита по математика и БЕЛ. Има училища, в които предметът по български език и литература е един от профилиращите предмети, а в някои професионални училища той е по съвсем друг начин. Именно за това, според мен, зрелостните изпити трябва да бъдат на две нива по всички предмети“, заяви Александров.
„Едното ниво трябва да е за минимума, който трябва да знаят учениците, като грамотност и умения, а другото да е за учениците с по-големи успехи по БЕЛ и такива, които искат да се насочат към хуманитарните дисциплини. Зрелостните изпити на практика предопределят как ще бъдат обучавани учениците, по какъв начин и по какви методи, както и на какво ще се наблегне“, посочи още той.
По думите му Полша е направила най-големия скок в държавните зрелостни изпити, като ги е променила. „Ако държавните зрелостни изпити се измерват в умението на учениците за творческо писане, изразяване и разсъждения, то учителите постепенно трябва и те да се пренастроят в тази насока“, каза още той.
Ирина ИВАНОВА