Казанлък. Птицеглавият боен тракийски кораб, който се сглобява на язовир „Копринка” от 2018 година, е подготвен максимално добре преди да бъде зазимен и не съществува каквато и да било опасност той да започне да гние. Това каза за Радио „Фокус” Атанас Димитров, ръководител на проекта за създаването на кораба, който ще бъде използван като туристическа атракция от Община Казанлък, която е и партньор по проекта. През изминалите две години, от началото на проекта, е направен специален подбор на дървения материал - дъб, изработени са елементите, а през 2018 година корабът бе сглобен и бе направен стрес – тест. „В момента състоянието на конструкцията е много добро, на всички места където се опира дърво в дърво сме сложили древна смола, по древна рецепта - смола с вар, която пази дъба от гниене, въпреки, че този дъб няма как да изгние”, каза Димитров.
Конструктор на кораба е инж. Георги Вълевски, който посочи, че плавателният съд е конструиран на базата на фреските от храма Мединет Хабу, като са използвани приблизително фреските като форма на кораба и като големина, но е приложен и собствения му опит. До момента е изпълнен наборът на кораба, т.е. наредени са ребрата на кила и са поставени няколко бордови пояса от обшивката, които стабилизират целия корпус. Подобни кораби в древността са строени от суров дървен материал и на открито. „Дъбът е изключително траен вид и е изключено за една зима да се получи каквото и да било гниене по него. Зимно време в студа не може да се работи дърводелска работа. Има къщи направени от дървени греди, които стоят двеста и повече години. Това, което предстои да бъде направено на първо време е първият ред на обшивката, който се нарича шпунтов пояс да бъде поставен. Той не е поставен съвсем съзнателно, защото ако бъдат сложени дъските, обемът вътре ще започне да се пълни с вода и отпадъци, и тогава би било възможно да се получи някакво гниене на дървения материал. Този пояс ще бъде поставен напролет”, каза Вълевски. По професия той е електроинженер. Дълги години се е занимавал с ветроходство, с конструиране на лодки, яхти, а в последните години и с кораби, които имат историческа стойност. Вълевски е конструкторът и на древната тракийска галера „ Резос”
Ръководителят на проекта Атанас Димитров поясни, че предстои още да бъдат изработвани още оръжия, такелажи, метални конструкции, платното на кораба. „Това, което Община Казанлък прави, е изключително впечатляващо, то тепърва ще бъде оценявано”, каза още той. В момента се леят оръжията, изработват се весла, такелажи, предстои да бъдат направени птичите глави, които ще бъдат разположени в двата края на корпуса.
През 2018 година Община Казанлък е изплатила 30 хиляди от общо договорената с екипа на проекта сума в сключения договор, възлизаща на 36 хил. лв. и предстои през 2019 година да бъдат изплатени оставащите 6 хил. лв. Сумата е гласувана от Общинския съвет.
„Корабът е изключително мореходен, в древността е плавал в открито море. С подобни кораби някога от нашите земи се е стигало до Африка”, каза Георги Вълевски.
В подкрепа на думите, казани от колегите му по отношение на гниенето на дървения материал на птицеглавия кораб, световноизвестният мореплавател Дончо Папазов каза, че „Тивия” е дървена лодка на вече 40 години и не е изгнила.
„Това не са едни пари хвърлени на вятъра, а това е вложение в културата, това е напомняне за нашето славно историческо минало, което не се измерва с пари. Една страна се развива, хората се развиват, ако имат самочувствие какво са били. А ние онагледяваме. Община Казанлък влага пари в култура, което няма измерение”, каза Папазов.
Славяна ГАЙДАРОВА