Атанаска Темелкова, ОУ „Никола Вапцаров“ - Асеновград: Желанието на родителите деца от ромски произход да знаят български език е стимул възпитаниците да учат повече
София. Желанието на родителите деца от ромски произход да знаят български език и разбирането им за нуждата от образование е стимул възпитаниците да учат повече. Това каза за образователното предаване „Всички в час“ на Радио „Фокус“ Атанаска Темелкова, директор на ОУ „Никола Вапцаров“ в Асеновград, където се обучават предимно ученици от уязвими групи. Посещаемостта обаче на децата е забележимо висока и това отново се дължи на разбирането от страна на техните родители за необходимостта те да посещават учебни часове. „С моя екип залагаме на иновативни методи – на добър психоклимат, обръщаме внимание на работата с родителите, а комуникацията ни с тях на мястото, където живеят, е с помощта на медиатори. Повярвайте ми, че за училище като нашето те са много необходими. Те правят връзката между училището и общността. Добрият диалог с родителите позволява те да видят добрите намерения на образователната институция и педагозите към техните деца“, разказа Атанаска Темелкова. Тя добави, че в резултат на това самите родители споделят стремежа на учителите и дори проявяват инициативност за провеждане на извънкласни дейности след учебните часове. Убеждението на родителите в добрите намерения към техните деца, което извършват двамата медиатори в ОУ „Никола Вапцаров“ в Асеновград, трябва да е и на дела, а не само на думи, обясни директорът. „Родителите виждат добрите намерения чрез редица предприети вече стъпки в стремеж към по-добро образование и условия за обучение за техните деца. Адаптацията на такива деца използва различни методи: учебниците са еднакви в цялата образователна система, но материалът трябва да се преподава по-бавно заради езиковата бариера. Първо обаче трябва да преодолеем психологическата бариера при децата, незнаещи езика“, разказа още Атанаска Темелкова. Тя допълни, че плюс в процеса по разрешаване на своевременно възникващи по време на учебния процес проблеми са и седмичните срещи между директор, педагогически специалист и класен ръководител. Милослава АНГЕЛОВА