София. Народни представители от БСП внесоха искане в Агенция „Пътна инфраструктура“ да им бъде предоставен договорът между АПИ и държавната фирма "Автомагистрали" за възлагане на строителството на автомагистрала "Хемус". Говорителят на ПГ на "БСП за България" Елена Йончева уточни, че от опозицията настояват също така Министерството на регионалното развитие и благоустройството да им предостави рамковите споразумения между държавното дружество и фирмите, които ще строят отсечките от магистралата. "Още на 10 октомври 2018 г. бившият директор на АПИ Светослав Глосов казва, че до края на 2018 г. ще бъдат обявени обществените поръчки за строителството на АМ "Хемус". Малко след това строителството се възлага на фирми, без конкурс и обществена поръчка", припомни Елена Йончева. По думите й има обосновано съмнение, че това е пример как една държавна фирма се използва като „черна кутия за разпределяне на милиарди левове“. Според нея "Автомагистрали" няма капацитет за изграждането на автомагистрала "Хемус", тъй като финансовите й резултати за 2017 г. са влошени. „Изпълнителният й директор Стоян Беличев досега не е заставал пред медиите и нашият въпрос е дали е вярно, че той е бивш съдружник с Гинка Върбакова", попита Йончева. Тя припомни, че в края на миналата година няколко строителни фирми организираха протест с хиляда машини в София срещу искането на опозицията за проверка на качеството на магистралите. "Малко след това, същите фирми получиха без обществени поръчки, търг и конкурс един милиард триста и петдесет милиона лева за изграждането на магистрала "Хемус", посочи още Йончева.
Зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Георги Свиленски отбеляза от своя страна, че от партията не са се отказали и от проверката от независима лаборатория на качеството на българските пътища. Искането за нея бе внесено на два пъти от БСП през ноември миналата година. „Чакаме от АПИ да си свършат работата, а не с формални отговори да си мислят, че това ще бъде подминато“, каза Свиленски.
Малко след внасянето на искането от Пътната агенция уточниха, че договорът с "Автомагистрали" за 134 километра от „Хемус” е сключен през декември 2018г. Стойността му е 1 124 880 000 лв. без ДДС и средствата са от републиканския бюджет. Цялата сума е в специална сметка в БНБ. Средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка, като към настоящия момент няма извършени плащания.
Малко преди това вицепремиерът Томислав Дончев коментира, че договорът за автомагистрала „Хемус“ позволява строеж без обществени поръчки. „Има категоричен текст в европейската директива, детайлно е описана процедурата. Ако едно дружество е 100% собственост на възложителя, тогава може да не се прилага плътната процедура по реда на Закона за обществените поръчки“, обясни той. Попитан дали твърденията на БСП ще затруднят работата ни с ЕС, той отговори: „В никаква степен. Има много ясни права, кое е държавна помощ, кое не е. Категорично ако едни средства са дадени през процедура по реда на Закона през обществени поръчки, това не е държавна помощ".
По-късно през деня министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова съобщи на брифинг, че договорът ще бъде изпратен на БСП, както и на Агенцията за обществените поръчки. Тя уточни, че "Автомагистрали" ЕАД няма сключени договори с подизпълнители за изграждането на АМ „Хемус“, каквото твърдение се появи от лидера на БСП Корнелия Нинова, както и, че няма и изплатени аванси. „Средствата са по сметка на МРРБ и Българска народна банка, те са целеви, няма изплащане на дейности. Има подписани рамкови споразумения от „Автомагистрали“ ЕАД и те са за доставка на материали и наем на механизация“, обясни още тя „Изключително неприятно е да се правят фалшиви новини и да се пускат в общественото пространство. БСП се опитват да атакуват точно там, където има важни решения, взето от държавата, както е строителството на АМ „Хемус“. Там, където има добри решения, точно там атакува опозицията. Вероятно това ѝ е работата, но не трябва да го прави с фалшиви внушения“, заяви министър Аврамова.