На редовната пресконференция на БСП във вторник темата бе продължена. Заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски заяви, че сигналът вече е изготвен и БСП ще чака ЕК да се произнесе по него. Той призова премиера Борисов за незабавно спиране на процедурата до произнасянето по сигнала. Свиленски обясни, че мотивите на сигнала са 28 страници, като първият аргумент против концесията е, че се предоставя държавна помощ на бъдещия концесионер. „С тази концесия според нас народните представители, експертите, юристите се нарушава правото на ЕС“, каза Свиленски. Сред аргументите за сигнала Свиленски изброи, че в радиус от 100 км от летището никой друг концесионер няма право да изгражда летище, както и фактът, че държавата е задължена да изгражда, поддържа допълнителни пътища и подходи за нейна сметка.
Свиленски обърна внимание и на отчуждаването на терени, които към момента не са в обхвата на концесията. По думите му, ако концесионерът реши, че има нужда от тях, това ще се извършва от държавата за сметка на концесионера, като разходите по тези отчуждавания ще се приспадат от инвестицията, която му е заложена в договора.
Агенция „Фокус“ припомня: Концесията на летище „София“ бе обявена от предишния кабинет на Борисов при министър Ивайло Московски. След като президентът Румен Радев назначи служебно правителство с премиер Огнян Герджиков, то отмени концесията през 2017 г. С формирането на кабинет „Борисов“3 концесията бе рестартирана през юли 2018 г.
Концесията е за срок от 35 години с възможност за удължаване. Бъдещият концесионер трябва да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е минимум 550 млн. лв. без ДДС, а годишното концесионно възнаграждение е не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година.
Срокът за подаване на оферти бе удължаван четири пъти. Първоначалният срок беше до 22 октомври 2018 г. След смяната на транспортния министър срокът беше преместен до 22 ноември 2018 г., а впоследствие до 29 януари 2019 г. и накрая – до 5 февруари 2019 г. През лятото от БСП поискаха прекратяване на концесията на Летище „София“, но предложението на опозицията бе отхвърлено от парламента. БСП се обяви против процедурата с мотив, че това е риск за националната сигурност.
Деница КИТАНОВА