Д-р Дафина Тачова, лекар: Процедурата за смяната на личния лекар е максимално опростена и се извършва само с представяне на здравната книжка на пациента
Благоевград. Смяната на личния лекар може да се осъществи два пъти през годината за хората от един здравен район. Процедурата е максимално опростена и се извършва само с представяне на здравната книжка на пациента. Това каза за Радио „Фокус“ – Пирин д-р Дафина Тачова, член на Управителния съвет на Български лекарски съюз. По думите ѝ всяка година от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември пациентът има право да смени личния си лекар. „Промяната се осъществява само със здравната книжка. Чрез нея пациентът има възможността да направи презапис и по този начин да си избере нов семеен лекар“, посочи Тачова. Тя допълни, че единственото условие, което е необходимо да изпълни пациентът, е да представи здравната си книжка при новия лекар, като по този начин се избягна контактуването с предишния специалист. „Пациентите не е необходимо да изискват за смяната от него някакви документи. Причината затова е, че много често, за да се реши да направи промяна на общопрактикуващия лекар, съществува възникнал конфликт между лекар и пациент и това е причината цялата процедура да е максимално опростена“, каза специалистът. Тя добави, че за да се регистрира промяната, при новия лекар е необходимо да се въведат единствено данните и номера от синята книжка, след което се разпечатват нужните формуляри, които са само за лекаря и Здравната каса. „Единствено при новородените майката получава формуляр, но изборът на лекар при тях става през цялата година, така че изключваме тази опция”, заяви медикът. Според д-р Дафина Тачова данните от синята книжка са напълно достатъчни, за да се осъществи смяната на общопрактикуващия лекар. „Не е възможно личният лекар да се откаже от пациента. От много години Съюзът на лекарите поставя този въпрос на преговори с Националната каса, но така и не се взима решение. Това е въпрос, който е много неудобен и неприятен за медиците“, посочи специалистът. Тя допълни, че причината е, че много често пациентите създават конфликти с медиците и оттам се създават негативни емоции. „По този начин тези пациенти нямат за цел да получат медицинска помощ, а търсят конфликта. В тези случаи щеше да е много по-добре ако имаше как лекарят да се откаже от пациента“, заяви д-р Дафина Тачова. Тя каза, че за такъв тип отказ все още няма въведено законодателно и нормативно решение. „Личният лекар може да бъде сменен през декември и юни, както и при промяна на местоживеенето. При смяна на града промяната може да бъде извършена през всеки един месец като се избира специалист в новия град по същата процедура“, допълни д-р Дафина Тачова. Денис НИКИФОРОВ