София. Нека близките да не предприемат импровизации по оказване първа помощ, защото това може да навреди на пациента. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ председателят на Национална асоциация на работещите в спешна медицинска помощ д-р Десислава Кателиева. „За съжаление, много често близките на пострадалия не знаят какво да правят. Тази е причината, поради която от десетилетия в САЩ и Европа е развит телефонния инструктаж. Тоест диспечерът на спешния телефон да казва какво да се прави и какво да не се прави, защото няма как всички да минат курсове по първа помощ, няма как всички да знаят как да реагират, когато близък е спрял да диша пред тях или е изпаднал в безсъзнание“, допълни тя. „Това, което апелираме от известно време насам е близките на пострадалите да слушат какво им казваме и да ни се доверяват. Нека да слушат какво им казва медицинския специалист от спешния медицински телефон, който е обучен какво и как да се направи при съответната ситуация. Това е, практически, оказване на помощ от момента на потърсване на такава, а не от момента, в който пристига линейката. Никъде по света линейката не пристига преди шестата или седмата минута“, обясни д-р Кателиева. „Това, което ние, спешните медици, препоръчваме, при аспирация на чуждо тяло, обадете се на телефон 112, изслушайте какво ви казва диспечера, изпълнявайте неговите указания, изчакайте екипа на спешна помощ, който е оборудван и ще знае къде да закара пострадалия, за да му бъде оказана максимална помощ. Всяка друга импровизация на помощ води до рискове“, допълни тя. Теодора ПАТРОНОВА
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”