„В гласуванията досега машинното и електронно гласуване в режим на местни избори е било прилагано само в частта за избори на общински съветници. В ЦИК имаше консенсус по въпроса, че са необходими корекции и изменения в законодателството с оглед отпадане на абсолютността на машинното гласуване във всички избирателни секции. Подчертавам, че това не означава да предлагаме заличаване или отказ от този тип гласуване. Стратегическите данни, заложени в анализа на ЦИК, посочват, че първоначално е имало нарастващ интерес в този способ на гласуване, но впоследствие той е нормализиран. Обсъждали сме многократно до каква степен машинното гласуване опростява изборния процес, тъй като резултатът от гласуването не се възприема и отчита автоматично и директно, а се отразява в протоколите на избирателните секции чрез контролното преброяване на разписките от електронното гласуване – т.е. това означава, че имаме двойно осъществяване на броенето по този способ“, заяви Кирилов и посочи, че недостатъците освен грешки, са и случаи, в които паметта не е била предадена на флашка от съответната машина в секционни избирателни комисии.
„Потвърждавам и нашата сериозна амбиция този способ да стане факт, когато имаме технологичната и сигурност и обезпеченост на процеса на електронното дистанционно гласуване. Зачитаме волята на българския избирател, която беше отразена в референдума по този въпрос. Но не можем да не си дадем сметка и да не анализираме промените в доверието към този способ. Във Франция той се приложи експериментално и беше отказан и не се осъществява понастоящем“, каза още той.
Във връзка с проблема „15-15“ Кирилов посочи, че примерно е предложен един от вариантите, по които може да се реши този проблем. „Бих предложил да остане цифровата номерация, но като тя се стартира за преференциалното гласуване от различно число“, заяви той.
Цветилена СИМЕОНОВА