Скопие. Изобилие от високи планини, големи и малки естествени и изкуствени езера, реки, гори, градове... Това е само част от това, което най-много привлича вниманието на чуждестранните туристи, предава македонското електронно издание „Денар“. Медията пише, че чистият планински въздух или красотите на Охридското езеро са незаменими във всяко отношение и са чудесен избор за всеки пътник. И добавя, че това е причината, поради която туризмът в Македония продължава през всичките 12 месеца, а броят на туристите се увеличава от години.
Изданието пише, че Македония преди пет години е регистрирала добър растеж на туризма, т.е. от 10 до 15% се увеличава ръстът на туристите. И прогнозира, че броят им със сигурност ще продължи да нараства през следващите десет години, защото Балканите все още са привлекателни като нова дестинация, но ако десет години по-късно тя се понижи, ще зависи от това колко нови продукти ще бъдат предлагани на пазара. Всъщност, това е основният недостатък на местния туризъм, пише „Денар“, уточнява, че има много хотели, ресторанти и транспорт, но не се предлагат нови продукти.
Като планинска страна, Македония е най-съсредоточена върху летния туризъм. "Все още сме фокусирани върху летния туризъм, през месеците юни, юли, август, май и септември, въпреки факта, че имаме условия за туризъм през всичките 12 месеца", каза пред МИА президентът на Сдружението на туристическите пътеводители, Бранко Босилков.
Като най-посещавания град в страната Босилков и туристическият гид Небойша Камилов посочват Охрид. Според броя на посетителите Скопие е вторият град, който през изминалата година надхвърли Охрид по брой на нощувките.
„Историческото минало, замъкът и старият базар, тогава съвременното развитие на града, т.е. днес Скопие, централната част на града, животът в Дебър Маало и сградите, популярни като "Скопие 2014", несъмнено оставят силно впечатление у туристите, които идват в Скопие за първи път“, казва Небойша.
А цитиран от „Денар“ Босилков, член на Съвета на Агенцията за насърчаване и подкрепа на туризма, казва, че трябва да се съсредоточат повече върху развитието на всички селски или алтернативни среди, където има неизчерпаеми възможности. Той добавя, че липсва сериозна подкрепа и по-творчески подход на Агенцията.
Съобщава се, че туристите виждат страната като страна с дълго историческо минало, много известни личности, заради които са готови да я посетят. Най-голямото впечатление, разбира се, зависи от това екскурзоводите да дават максимума, за да представят страната в най-добрата светлина. Не е известно броя на туристическите пътеводители и хората, които вършат тази работа, колко са образованите и колко чужди езици владеят. За да бъде туристически водач, кандидатът трябва да е завършил подходящо образование, да притежава поне един чужд език и да има лиценз.
В материала на „Денар“ се казва още, че работата като пътеводител може да бъде наистина интересна и предизвикателна. Небойша смята, че е необходим широк интелектуален профил, а освен богата информация е необходимо да се знаят и по-специфични области, свързани с конкретния туристически отрасъл, върху който работи ръководството.
Необходимостта от работа при всякакви метеорологични условия, отговорността за групата, ръководеща туристическия пътеводител, и намаляването на печалбите през есенно-зимния период могат да бъдат отчетени като недостатъци на тази професия. Съобщава се, че предимствата са повече, а това включва постоянна комуникация и запознаване с нови хора, възможност за пътуване, стабилен доход през лятото, практикуване на чужд език.
Цитиран от изданието Небойша Камилов казва, че тази професия е сезонна и частична за повечето проекти. За по-атрактивните аспекти той ни информира, че това е работа извън офиса, т.е. работа на терен и че има комуникация с много хора по света.