„Големите проблеми с подобни продукти могат да дойдат от вградените в тях технологии и от това, че не всички хора познават достатъчно добре характеристиките им. А това нерядко може да доведе до допълнителни разходи за потребителите”, посочи Маргаритов. Той даде пример с неочаквано високите сметки на по-възрастни хора, които възникнаха като казус с навлизането на пазара на непознатите за тяхното поколение смартфони и предлагането им от мобилните оператори при преференциални условия в пакетите с телекомуникационни услуги. Причините обикновено са, че са включени услуги, които тези хора не ползват или пък самите те неволно са направили ненужни за тях абонаменти.
Другият въпрос по отношение на смарт устройствата се отнася до тяхната поддръжка и съвместимостта помежду им. „Ние вече говорим за интелигентни решения, включително за управление на дома и всичко в ежедневието ни, което предполага да има връзка между такъв тип устройства. Това предполага наличието на съответния софтуер”, добави председателят на КЗП.
Той призова търговците на смарт устройства да обясняват на потребителите подробно за качествата и характеристиките на продуктите, които предлагат. А при проблем – ако няма адекватна реакция на търговеца - като замяна или поправка на стоката - могат да се обърнат към КЗП, която да направи нужната проверка.
Във връзка със сигурността на данните на потребителите при ползването на смарт устройства Маргаритов подчерта, че всяка технология е съпътствана с рискове за компрометирането на нейното функциониране. Той обясни, че още отсега – преди масово такива технологии да са навлезли в употреба сред потребителите – вече на европейско ниво се мисли за това как законодателството да отговори на тези рискове. „Вече е предприета крачка към промяна в Директивата за продажбата на стоки, която ще задължава търговците на такъв тип уреди с по-сериозни софтуерни функционалности да поддържат такива версии на този софтуер, че да могат да бъдат съвместими с всякакъв тип устройства, включително по-стари, както и да спазват изискванията, свързани със сигурността и защитата на тези програми”, обясни председателят на КЗП.
„КЗП не налага големи санкции, но невинаги размерът на глобата гарантира, че нарушението няма да се повтори. Наложената глоба има не само парично отражение, но и нанася вреда върху имиджа”, отбеляза Маргаритов.
На финала на разговора Димитър Маргаритов изрази мнение, че всяка година потребителите са по-защитени от предходната. Според него хората са станали по-активни, а доверието в Комисията за защита на потребителите се увеличава.