Добрич. Да си призная имам много и различни интереси. Езиците са едни от тях. Също и музиката, мога да пея, макар че не ми е интерес за кариера. Също хуманитарните науки. Това са основно неща, които обичам да изучавам. Това каза в предаването „Добрич - Блян вихрен, понесен над степ ековита...“ на Радио „Фокус“ Диляна Чопаринова, заела почетното второ място на Националното състезание в Стара Загора за речеви и комуникативни умения по английски език в надпревара с 30 ученици от цяла България. Състезанието се е провело в Гимназията с преподаване на чужди езици „Ромен Ролан“ в града на липите. Диляна е получила лични поздравления от всички членове на журито, както и от представител на Министерството на образованието и науката. Нейният и на преподавателя ѝ Драгомир Цукев изключителен успех е победа на образователния модел, използван в Профилираната езикова гимназия „Райко Цончев“ в Добрич, смятат ученици и преподаватели. Първоначално Диляна Чопаринова е участвала в училищен кръг на конкурса, където преподавателите са ѝ гласували доверие, давайки ѝ възможност да продължи напред към следващи кръгове на надпреварата. Последвал е един нелек и дълъг процес на подготовка и практика в учебна среда с пълната подкрепа на учители и съученици. Темата на представяне в националния кръг е била „Технологията създава повече проблеми, отколкото решава“. По думите на осмокласничката през по-голяма част от времето тя е залагала на самоподготовката. „Всъщност бях на около 0,5 точки от победителката. Тя може би беше малко по-артистична, затова се справи, но журито наистина много ме хареса и много неща получих от цялото изживяване“, каза Диляна Чопаринова. Тя отбеляза, че дължи своите успехи на постоянството в учебната работа. "Профилираната езикова гимназия „Райко Цончев“ е единственото в Добрич и едно от малкото в България училища, където английският език се изучава не според възрастта на ученика, а според неговото ниво на владеене на езика", посочи директорът на гимназията Маргарита Христова. Един от стълбовете в иновативните методи на работа е преодоляването на проблема с различията в нивото на владеене на езика чрез включване на учениците независимо от възрастта в така наречените маршрути. Всеки възпитаник на гимназията учи по програма, която съответства на неговото ниво на знания по английски език. Така се дава възможност на напредналите деца вместо „да тъпчат на едно място“, да се развиват ползотворно. „Ежедневно насърчаваме учениците си да се състезават не с някой друг, а със себе си. Тоест ако днес са на едно ниво, да имат стремеж утре да се изкачат на още по-високо ниво. Но това е само детайл от иновацията. Разбира се, много други неща реализираме в нашето училище най-важните от които са новите предмети. Три нови предмета сме въвели – за осми клас „Етикет и ценности“, за девети клас „Ние и света – национална идентичност и междукултурно общуване“ и за десети клас „Старт в кариерата“. И още нещо, с което изключително много се гордеем, това са наддисциплинарни програми за развитие на критическото и концептуално мислене, за самомениджмънт, умението да управляват сами себе си и своя живот, базирайки се на опита, който можем да им дадем ние“, каза Маргарита Христова.
Жулиета НИКОЛОВА