София. В началния етап на образование не се наблюдава риск от отпадане на ученици по етнически признак в училищата в Плевенска област. Това заяви на пресконференция за представяне на резултатите от първия етап на проекта „Родители и учители могат без агитация” доц. д-р Анелия Рангелова, преподавател в Педагогически колеж - Плевен към Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий”, предаде репортер на Радио „Фокус”. Доц. д-р Рангелова е експерт по проекта, който се осъществява от колежа. Проектът е финансиран от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства. Продължава до месец юни, когато ще се проведе кръгла маса с участието на родители, учители и представители на общността. Участниците във форума ще коментират как проектът е помогнал за преодоляване на предразсъдаците и трудностите при работа и обучение в мултикултурна среда.
В осъществяването на проекта са включени повече от 40 студенти от Педагогическия колеж. Те вече са преминали няколко етапа на обучение и предстои да бъдат въведени в последващите дейности в две училища с различен етнически етнос – НУ „Н. Вапцаров” и ОУ „Христо Смирненски” в Плевен. Съществената дейност по първия етап на проекта е провеждането на проучване за състоянието на мултикултурната среда за учене, обхвата и задържането на учениците в образователната система. Обект на изследването е и редотвратяването на отпадане от училище по етнически принцип, включително и вторичната сегрегация - напускане на български ученици, които да избегнат контакт с ромски етнос. Доц. д-р Анелия Рангелова обясни, че направеното проучване в първия етап на проекта е имало за цел да даде моментна снимка по отношение проблемността и ресурсите за справяне с вторичната сегрегация. То е било фокусирано към две групи – в едната са общинска и областна администрация и Регионален инспекторат на образованието - Плевен, а в другата – учители, директори и представители на семейната общност.
В 88% от училищата, обхванати от проучването, работи педагогически съветник, а в 62% – психолози, „Това е приятна изненада", коментира доц. Рангелова. В 50% от анкетираните училища има ресурсни учители. Като добър показател се счита, че 84% от включените в анкетата училища работят по собствена програма за интеграция на малцинствените групи, а 92% прилагат добри практики за задържане в училище на деца от ромски произход.
Оформят се следните препоръки на база проучването: да има медиатори в училищата; учениците да бъдат насочвани към професионално образование, като мотивация да продължат обучението си.
Виолета КРЪСТЕВА