„Баба Марта е своенравна, понякога начумерена и сърдита и тук виждаме и легендата - според едно поверие, двамата ѝ братя- Малък и Голям Сечко изпили общото вино и не ѝ оставили да го опита. Друга легенда пък разказва, че една жена подранила и извела козите си на паша и така предизвикала гнева на старицата, която освободила снежните вихрушки, замразила непредвидливата козарка с цялото и стадо и така Баба Марта се разсърдила“, разказа доц. Банкова. Тя подчерта, че тук, в първомартенската обредност, с която традиционният българин посреща времето на преход, виждаме първият символ, а именно, че всяка добра домакиня трябва да изчисти дома си, защото Баба Марта обича да срещне засмени лица и изчистен дом. „Домакинята трябва да простре и една червена дреха, или най-малкото червена кърпа на стобора. Понякога простирали червен мъжки пояс. И може би, тук някъде, са се зародили тези два образа на Пижо и Пенда - мъжкото и женско начало. Не трябва да забравяме, че те дори имат свои регионални аналози, защото в Габровския край, например, ги наричат по друг начин“, отбеляза доц. Банкова.
По думите ѝ това е мъжкото и женското начало, което в преходния период е началото на пролетта. „То е призвано да осъществи онази магия на живота - да се свърже, за да даде едно ново начало. И тук вече, повлича крак цялата символика - щъркелът идва, Благовещение настъпва и целият пролетен период е натоварен с тази функция, която съдържа в себе си желанието за репродукция и за прокреация за създаване на нов живот“, посочи още тя.
Ирина ИВАНОВА
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”