„Водата по принцип присъства на почти всички обредни практики. Тя е свързана от една страна с жизнения цикъл на индивида. Ние я срещаме още от първото къпане на новороденото, което се извършва по обреден начин и във водата се слагат специални предмети. Тази вода също така е характерна и за сватбата и разбира се, за обичайте при смърт и погребение. Това е един от природните елементи, който съпътстват живота на човека. Същевременно водата е като огъня - много силен елемент, който е характерен и за тези празници“, разказа още етнологът, като подчерта, че те са свързани с благоденствието на цялата общност.
„В традицията имаме този модел на 3 поредни празника и 3 поредни дни, като в приказките „3 дена яли, пили и се веселили“. И тук водата я имаме - един път на Йордановден, когато тя е осветена и кръстена, когато свещеникът я е осветил с кръста и тя вече има своите чудодейни сили, и втори път на Ивановден, когато завъртаме цикъла, с това обредно къпане на именниците, на ергените, на девойките и младоженците, защото животът започва отново - от тях, от сватбите, от това, че ще се родят нови деца. Цикълът завършва на третия ден - на Бабинден, когато се къпе бабата, която е помагала при раждането на децата, тогава се къпят и новородените деца. В рамките на тези три дни се затваря цикълът. Водата е в началото, когато тя е кръстена и добива силата да пречиства. Тя вече може да пречисти хората, най-напред младите мъже и жени, които са създали или ще създадат семейства. Следват именниците. Накрая идва ред и на бабата, която е помагала при раждането на децата. И на самите новородени. По този начин в традиционните вярвания се утвърждава идеята, че чрез водата започва и нов цикъл в живота както на индивида, така и на общността", каза още етнологът.
Ирина ИВАНОВА
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”