Доц. Мира Маркова: На бъднивечерската трапеза присъстват постни храни, които увеличават обема си, защото се вярва, че така ще се умножи късметът на хората
София. На бъднивечерската трапеза присъстват постни храни, които увеличават обема си, защото се вярва, че така ще се умножи късметът на хората. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ етнологът доц. Мира Маркова. Тя уточни, че и до днес обединяващото около Коледа е трапезата. „Обредните хлябове, заемащи важно място на трапезата, са всъщност жертвоприношение. Затова централно място заемат тези колаци, които са няколко вида – голям колак, който се оставя за семейството, краваи за коледарите, отделно безквасен хляб, който се е месил със сребърна паричка за благоденствие и късмет“, обясни доц. Маркова. По думите ѝ днес има смесване на типовете хлябове, но въпреки това хлябът продължава да заема централно място на трапезата. „Неслучайно българинът казва, че ако има хляб, има всичко. За него хлябът е в основата на живота, той е много повече от храна, той е символ, жертва и от друга страна участва и евхаристията, бидейки част и от литургията. Това е един от елементите, които са извечни. Разбира се, на бъднивечерската трапеза остава изискването храните да бъдат постни“, коментира тя и изброи храни, които имат свойството да увеличават обема си – варено жито, ориз, боба, сармите. „Това е също част от вярванията, че така ще се умножи късметът на хората“, добави доц. Маркова. Тя уточни, че виното също е неделима част от трапезата, отново с огромна символика, както хлябът. „Повече от просто питие, това е идеята за Христовата кръв. Най-важното е, че тази трапеза е християнска защото тя задължително се прекадява. Никой не е сядал някога на трапезата за Бъдни вечер, без да се прекади. Това е много важно, има огромна символика. Днес може би е изгубено, доколкото говорим в много отношения за едно атеистично общество, каквото е модерното, за съжаление“, каза още тя. Теодора ПАТРОНОВА
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”