София. Точно четири месеца, след като компанията „Джи Пи Груп“ се отказа да участва в обществената поръчка за изграждането на тунел „Железница“, от Агенция „Пътна инфраструктура“ обявиха, че са подписали договор с компанията за проектирането и строителството му. Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел изграждан досега у нас. Изпълнението на поръчката е възложено на ДЗЗД „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“, в което участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС. Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
От АПИ уточниха, че спазвайки разпоредбите на Закона за обществените поръчки, са пристъпили към подписване на договора, след като Върховният административен съд се е произнесъл в полза на тяхното решение за избор на изпълнител.
В своя позиция от „Джи Пи Груп“ обясниха първоначалното си намерение за оттегляне от изграждането на тунел „Железница“, като посочиха, че причината за това е общественият интерес и манипулативната обстановка, която се е опитвала да отъждестви граденото десетки години име на компанията в строителния бранш с престъпни квалификации. Според компанията забавянето в изграждането на посочените участъци на АМ „Струма“ е предпоставка за още тежки катастрофи, голям брой загинали и ранени. „С оглед създалата се ситуация - скъсените срокове и възможността изграждането на този мащабен проект да бъде провалено, управителният съвет на „Джи Пи Груп“ АД се съобрази със законодателството и изпълни задълженията си, като сключи договор за изграждането на тунел „Железница“ с възложителя Агенция „Пътна инфраструктура“. Същото ще бъде в полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет, които могат да възникнат при неизпълнение на проекта до 2023 г., и в подкрепа на пътната безопасност“, посочват още от „Джи Пи Груп“.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова коментира, че по проекта за изграждането на тунел „Железница“ АПИ е действала изцяло в рамките на закона. По думите ѝ процедурата е извървяна изцяло по Закона за обществените поръчки. Аврамова коментира, че „Джи Пи Груп“ е изразила медийно становище за отказване от процедурата, но това не означава писмено изпращане до АПИ. Тя посочи, че АПИ е поискала подновяване на офертите на „Джи Пи Груп“ и на „Главболгарстрой“, тъй като е изтекъл срокът за тяхната валидност. „Класиралият се на второ място не е подновил своята оферта и АПИ всъщност е действала по законния начин – поканила е класиралия се на първо място за сключване на договор. Нямаме писмен отказ, така че договорът е факт“, заяви регионалният министър.
Срокът за изпълнение на проектирането и изпълнението на строително-монтажните работи на тунел „Железница“ (от км 366+720 до км 369+000) e 1060 календарни дни. Съоръжението ще бъде с две отделни тръби за движение в посока. Дължината на всяка тръба ще е около 2 км. Тунелът ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика и т. н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 132 м и 24 м, подпорна стена и др.
Агенция „Фокус“ припомня: Преди 4 месеца, на 12 октомври 2018 г., започнаха проверки на пътните ремонти, извършвани от фирма „Джи Пи Груп“, по нареждане на премиера Бойко Борисов. Министър-председателят възложи на тогавашния председател на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов, спазвайки закона, фирмата „Джи Пи Груп” да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране. „Всеки, който е заподозрян и тече разследване - да се извади от конкурсите и да си докаже правотата и невинността“, заяви тогава Бойко Борисов. „Няма да дам да ми се петни името. Така, че докато си защитят правотата - нямат работа да участват в конкурси“, категоричен бе министър-председателят.
По-късно последва реакция от страна на фирмата и с позиция до медиите от „Джи Пи Груп“ обявиха, че е достойно да депозират отказ от сключване на договор за изпълнение на строителството на тунел „Железница“.
Целият казус с „Джи Пи Груп“ започна на 14 септември 2018 г., когато адвокат и двама журналисти – българин и румънец, бяха временно задържани в РПУ - Радомир. Това се случи по време на журналистическо разследване, което съвпада с оперативно-издирвателни мероприятия от ГДБОП и Областна дирекция – Перник в района, където според подадения сигнал, са се унищожавали материали, свързани с обществени поръчки.
По повод публикация в сайта „Биволь“ – „ДжиПи Гейт“: Гранд корупция с еврофондове и обществени поръчки през консултантски фирми“ до главния прокурор, МВР и КПКОНПИ, беше изпратен сигнал от вицепремиера Томислав Дончев, с копие до изпълнителния директор на ИА „Одит на средствата от ЕС”. Вследствие на това, Софийска градска прокуратура възложи на ДАНС извършването на проверка по случая. Предмет на проверка бяха всички процедури по обществени поръчки и усвояване на средства от фондове на ЕС, описани в публикацията, както и участието в тях на посочените физически лица и търговци.
На 21 септември 2018 г. премиерът Бойко Борисов разпореди отстраняване на държавните служители и експертите, споменати в журналистическото разследване за измами с усвояване на евросредства, докато текат проверките. В официално изявление от компанията „Джи Пи Груп“ АД заявиха, че не приемат замесването им в „откровени манипулации и неверни твърдения“. „Никога и под никаква форма „Джи Пи Груп" АД не е имала отношение към оперативната дейност или счетоводството на която и да е от компаниите, споменати в определения като „разследване“ материал“, обявиха от компанията. Те отрекоха твърденията да са изнасяли, горели или закопавали документи.
Люба АЛЕКСИЕВА