Вестник The Financial Times съобщи, че ръководството на проекта "Северен поток-2" обмисля как да премахне голяма част от газопровода от газовата директива на ЕС. Става дума за създаване на отделна компания, която ще притежава и управлява участъка „Северен поток-2“ в териториалните води на Германия. Aмериканското бизнес издание се позовава на три източника. "Това ще превърне дискусията от юридическа и техническа в чисто политическа", заяви високопоставен европейски дипломат пред американското издание.
Много медии възприемат публикацията на американското финансово издание като опит да се предпази проектът за балтийски газопровод от измененията на газовата директива на ЕС, която сега е одобрена в Европейския съюз. Припомня се, че изискванията на Третия енергиен пакет се отнасят и за газопроводи от трети държави: операторът на газопровода трябва да бъде независим от доставчика, а независимите доставчици трябва да имат достъп до газопровода.
От компанията изграждаща газопровода не са отговорили директно на въпроса дали е планирано да се създаде отделно дружество, което ще притежава и управлява участъка „Северен поток-2“ в териториалните води на Германия. Операторът на проекта обаче се фокусира върху окончателния вариант на измененията в газовата директива. „Въпреки че се въздържаме от предположения за евентуално законодателство, което все още не е официално одобрено, отбелязваме, че договореният текст има много по-ограничено разпространение от първоначалното предложение на Европейската комисия, направено през ноември 2017 г.”, е писменият отговор до EADaily, предоставен на пресата. Секретарят на компанията Йенс Мюлер подчерта, че за офшорни газопроводи от трети страни новото законодателство предполага разширяване на правилата на вътрешния пазар на ЕС за частта в териториалните води на държавата-членка на ЕС, където се намира първата точка за свързване с газопреносната мрежа на ЕС. В случая със „Северен поток-2“ това би означавало териториалните води на Германия. „В същото време първоначалното предложение на Европейската комисия беше насочено към разширяване на правилата към изключителните икономически зони на държавите-членки на ЕС. Правната служба на Съвета на ЕС обаче заключи, че това би нарушило Конвенцията на ООН по морско право “, пише Йенс Мюлер.
По този начин ефектът от приетите изменения на газовата директива на ЕС ще обхване малко повече от 40 километра от новия газопровод, чиято обща дължина ще бъде 1200 километра. Създаването на отделна компания би било логичен ход, за да се изпълни едно от изискванията на газовата директива, че независимите оператори трябва да управляват газопровода. 100% от акциите на компанията, изграждаща газопровода са собственост на Газпром. В същото време, възможността за създаване на отделен оператор не премахва най-болезнения за проекта въпрос за достъпа до газопровода на независими доставчици, което може да доведе до факта, че поне през първите години на експлоатация, „Северен поток-2“ трябва да работи само с половината от капацитета си. По аналогия със сухопътното продължението на газопровода „Северен поток“ в Германия – газопровода „Опал“, операторът на проекта ще трябва да остави до 50% от капацитета на газопровода при евентуални искания от независими доставчици. Така „Опал“ работи 7 години - до пролетта на миналата година, докато Европейската комисия даде разрешение на германския регулатор да вдигне ограниченията поради липса на заявления, а полската жалба е отхвърлена от съда.
Заместник-директорът на Националния фонд за енергийна сигурност (ФНЕС) Алексей Гривач смята, че публикацията в The Financial Times може да бъде игра на проактивност. „Когато се приемат шизофренни регулации само с цел да се създадат пречки за реализацията на проекта, трябва да се търсят законово допустими варианти за неговото прилагане, без да се вреди на функционирането на газопровода. Но публикуването в британския вестник може да бъде опит да се играе активно, за да се предотврати това, ”- каза експертът.
Превод и редакция: Юлиян Марков