През май 2016 г. Европейската комисия и четири големи ИТ дружества (Facebook, Microsoft, Twitter и YouTube) представиха Кодекс на поведение за противодействие на незаконните изказвания онлайн, пораждащи омраза, като отговор на разпространението на расистки и ксенофобски изказвания, пораждащи омраза. На 7 декември 2016 г. Европейската комисия представи резултатите от първия мониторинг, за да се оцени прилагането на Кодекса на поведение. Резултатите от втория и третия мониторинг, публикувани на 1 юни 2017 г. и на 19 януари 2018 г., отчетоха траен напредък, съобщава представителството на ЕК в България.
Днес ИТ дружествата анализират 89 % от посоченото съдържание в рамките на 24 часа, а 72 % от съдържанието, което се счита за незаконни изказвания, пораждащи омраза, се премахва, в сравнение със съответно 40 % и 28 % през 2016 г., когато беше въведен Кодексът. Дружествата обаче трябва да подобрят обратната информация за потребителите.
Те премахват незаконното съдържание все по-бързо, но това не води до прекомерно премахване: процентът на премахване на съдържание доказва, че дружествата продължават да извършват анализ, който зачита свободата на словото. Освен това благодарение на Кодекса бяха създадени партньорства между организациите на гражданското общество, националните органи и ИТ платформите с цел повишаване на осведомеността и за образователни дейности.