Кърджали. В българското училище вече не се преподава психология и това дава отражение върху развитието на младите хора. Това каза за Радио „Фокус“ Екатерина Георгиева, бивш преподавател по психология в гимназията в село Черноочене. Тя обясни, че на 500 деца се полага по един психолог, като в по-големите градове има назначени такива специалисти, но в по-малките и в селата има най-вече педагогически съветници, а не психолози. В отговор на въпрос каква е ролята на психолога в обществото и в училище, Екатерина Георгиева коментира, че има два напълно ясно разграничени типа прослойки в нашето общество. „Това са хората, които работят и нямат време за нищо, независимо дали в градовете или селата, както и една малка културна елитна прослойка млади хора в София и големите градовете, които това ги вълнува и работят в тази насока, и евентуално помагат“, уточни тя. Учителят разказа за случай в класа на сина й, в който психологът на училището е изиграл важна роля като професионалист.
Потърсихме информация от Дирекция „Хуманитарни дейности“ в общината за психолозите в учебните заведения. „Училищата са на делегиран бюджет и затова директорът преценява дали да назначи психолог или педагогически съветник“, поясни директорът на Дирекцията Ширин Сюлейман. „Според нормативната база в детските градини в населените места в Кърджали има назначени психолози“, обясни Ширин Сюлейман. „Но относно училищата – тези кадри се съгласуват с Регионалния инспекторат по образованието“, коментира тя. Според нея в училищата в района има повече назначени педагогически съветници, отколкото професионални психолози.
Дарина ДЕЕНИЧИНА