София. Схемата за голямото ужилване на българския данъкоплатец е на път да се реализира в пет стъпки. Това каза говорителят на ПГ на „БСП за България“ Елена Йончева по време на пресконференция, предаде репортер на Агенция „Фокус“. По думите ѝ тази схема за ужилване на българския данъкоплатец се прилага в момент, в който България е обвинена за това, че корупцията, големите далавери и кражби са не просто във висшите етажи на властта, а са свързани с големите инфраструктурни проекти. „А големите инфраструктурни проекти – това са пътищата“, допълни говорителят на БСП. „В края на миналата година правителството отдели 1,350 млрд. лв. за строителството на 134 км магистрала. Бих искала да ви кажа, че става дума за грабеж, за голямо ужилване на българския избирател, данъкоплатец. Схема, която е на път да се реализира в пет стъпки. Първа стъпка, правителството дава 1,350 млрд. лв. без одобрение на парламента, без обществена поръчка. За 134 км магистрала „Хемус“. Това се прави без да има работен проект, такава практика в Европа не съществува. Това означава, че тази цена е хвърчаща, защото всеки терен е уникален. Разговорите, които имахме със специалисти, с пътни строители са категорични, че става дума за хвърчаща цена и когато говорим за такава огромна сума и за средства на данъкоплатец, не е възможно ценообразуване без работен проект. Втора стъпка от схемата за голямото ужилване на българския данъкоплатец. За да бъде извършена тази схема, трябва да се наеме държавна фирма, но условието е тя да няма капацитета да извършва подобно строителство, да се използва като черна кутия, чрез която да бъдат разпределени тези 1,350 млрд. лв. на съответните предварително избрани фирми. Кои са тези фирми може да видите, ако погледнете кои фирми извадиха своята строителна техника на 12 декември на „Цариградско шосе“, коментира още Йончева. По думите ѝ третата стъпка е да се избере конкретна държавна фирма. Говорителят на БСП поясни, че става въпрос за „Автомагистрали“. „Държавното дружество не извършва строителна дейност, не разполага със строителна техника, с експертен потенциал, със строителна база“, коментира Йончева. Тя обърна внимание, че лятно време от дружеството косят трева, чистят водостоци, а зимата извършват снегопочистване, както и дребни ремонти. „Четвърта стъпка от голямото ужилване е „Автомагистрали“ да не обяви обществена поръчка, а да раздаде тези средства 1,350 млрд. лв. чрез рамкови договори. Пета стъпка от реализацията на голямото ужилване – за да се направи тази схема, е необходимо да имате доверен човек в държавната фирма „Автомагистрали“. В средата на 2017 г. за изпълнителен директор е избран Стоян Фьодоров Беличев. Г-н Беличев е бил съдружник с членове на семейство на Върбакови“, допълни още Йончева. Деница КИТАНОВА