София. Бюрото на Европейския парламент в България организира публична дискусия на тема „Имат ли значение фактите? Дезинформацията като инструмент по време на избори“. Дискусията ще се проведе в София на 22 януари 2019 г., вторник, от 16.00 ч. до 18.30 ч. в зала 6 на НДК (вход А6, срещу хотел "Хилтън"), съобщава представителството на ЕП в България.

Участие в дискусията ще вземат Анели Ахонен от EUvsDisinfo, Европейска служба за външна дейност, Сам Джефърс, основател на проекта WhoTargetsMe, Крейг Дуайър, съосновател на ирландската Инициативата за прозрачен референдум и Марихе Аренце, образователен координатор в нидерландската неправителствена организация DROG.
Четиримата чуждестранни гости ще представят опита на своите организации в борбата с дезинформацията в контекста на наближаващите европейски избори през май 2019 г. Техните презентации ще бъдат последвани от дискусия, по време на която публиката ще има възможност да задава въпроси към ораторите.
Събитието ще бъде открито от Теодор Стойчев, ръководител на Бюрото на ЕП в България, а модератор на дискусията с публиката ще бъде журналистът Светослав Иванов.
Регистрацията за участие в дискусията е отворена до 9.00 часа на 22 януари и се извършва с попълването на онлайн формуляр на адрес: https://bulgaria.thistimeimvoting.bg/190122_bg_desinformation.
Пълната програма на събитието ще намерите на www.europarl.bg.
Допълнителна информация

EUvsDisinfo, Оперативната група за стратегическа комуникация с Източното съседство, Европейска служба за външна дейност
Оперативната група за стратегическа комуникация с Източното съседство в Европейската служба за външна дейност е създадена след решение на Европейския съвет през март 2015 г. с цел да бъдат взети мерки във връзка с дезинформационната кампания на Русия срещу ЕС. Работата на оперативната група и на съответните служби на Европейската комисията е насочена към ефективно информиране за политиките на ЕС в неговите източни съседи – Азербайджан, Армения, Беларус, Грузия, Молдова и Украйна; укрепване на цялостната медийна среда, включително оказване на подкрепа за свободата на медиите и подпомагане на независимите медии; подобряване на капацитета на ЕС за прогнозиране, реагиране и повишаване на осведомеността относно прокремълските дезинфомационни кампании. Оперативната група поддържа сайта EUvsDisinfo, който е единствената свободно достъпна база данни за подобни случаи на дезинформация.
Проектът WhoTargetsMe
Who Targets Me е създаден от Сам Джефърс и Луи Найт-Уеб през 2017 г. Целта му е да наблюдава как политическите кампании използват целенасочената реклама за своите цели и да се бори за прозрачност на политическата реклама в социалните платформи. Who Targets Me анализира анонимните данни за реклама във Фейсбук, които се събират с помощта на безплатен софтуер, който може да бъде инсталиран за браузърите Chrome и Firefox. Няколко дни след инсталирането програмата предоставя персонализирана информация за политическите реклами, които потребителите виждат в своя профил, и информация за това защо са таргетирани с конкретната реклама. При анализирането на данните проектът си сътрудничи с изследователи от институции като Оксфордския университет и Лондонското училище по икономика. До момента над 10 000 доброволци в над 42 държави са инсталирали софтуера.
Инициатива за прозрачен референдум, Ирландия
Инициативата за прозрачен референдум е гражданска инициатива, водена от доброволци, която се застъпва за по-голяма прозрачност на дигиталната реклама по време на предизборните кампании в Ирландия. В отсъствието на каквато и да е нормативна уредба относно дигиталните политически кампании, целта на инициативата е да увеличи прозрачността на платената онлайн реклама по време на предизборни кампании, за да може да се гарантира, че тя подлежи на контрол по същия начин, както традиционните предизборни материали.
DROG, Холандия
DROG е мултидисциплинарен екип от учени, журналисти и медийни експерти, които провеждат изследвания, изнасят лекции, организират работни срещи и създават образователни програми и иновативни инструменти, които помагат на потребителите на новини да изграждат устойчивост към дезинформацията. Чрез специално създадената от тях игра Bad News екипът на DROG дава възможност на потребителите да почувстват как работят фалшивите новини, като по този начин увеличават съпротивлението им срещу тях.