По думите ѝ в новите учебни програми по БЕЛ е направена една сериозна крачка, към това да се отвори повече време за упражнения. „Тези часове за упражнения трябва да обхващат най-малко 40%, тоест почти половината от времето да се отделя за това учениците да градят такива умения. Учителят има свободата да включи и други творби и да използва текстове от различен характер, не само художествени произведения, защото пак ще кажа, в живота, както на младите хора, така и на всички нас се налага да четем не само художествени произведения и да разбираме“, подчерта Константинова. Тя посочи, че именно за това е важно учениците да работят с текстове от различен характер и жанр. „Диаграмата и графиката също са разчитане на текст. Учениците трябва да могат да разчитат всякакви текстове, да разбират информацията, която им казват те. Те са по старите програми, но това е ключово умение, което те трябва да притежават“, каза тя.
„Не е важно, дали едно произведение е учено или не, важно е ученикът да е изградил умение, когато се срещне дори с произведение, което не е учил, да може да разбере какво му казва и да го тълкува. Това умение трябва да се изгради. Броят на изучаваните произведения не е равен на качеството. Мога да дам и пример, в момента, в 11 и 12 клас, ако не ме лъже паметта, произведенията, които са включени в учебно-изпитната програма, сигурно са около 100. Това, въпреки всичко, ни изправи пред разговора, който водим в момента: „Научени ли са те да четат?“. И 200 да ги направим и 300 да ги направим, по никакъв начин това няма да допринесе да станат по-компетентни“, изтъкна още тя.
Ирина ИВАНОВА
Пълния текст на интервюто четете в „Мнение”