По думите ѝ резултатите от матурите показват, че няколко неща все повече затрудняват зрелостниците. „От една страна, тревожно е това, че те четат текст, но трудно успяват да го разберат. Или поне не всички, защото не бива да ги генерализираме, има и такива, които прекрасно се справят с това, но някак си, все ни се иска всички зрелостници, да могат, като прочетат един текст, в рамките на две-три изречения да кажат, кое е най-същественото от него“, посочи Константинова. Тя подчерта, че това умение не е свързано с нещо, което е необходимо само в училището. „То е едно от ключовите и е необходимо и в живота, защото на всички, след излизане от училище, им се налага малко или повече да прочетат текст, да се опитат да резюмират и да го предадат в няколко изречения“, каза тя.
Константинова подчерта, че все повече зрелостниците пишат по време на изпита, отбелязвайки, че в предходни години голяма част от зрелостниците са предавали бели листове. „В последните години следим този процес и виждаме, че все повече зрелостници създават текст по 41-ва задача, която обикновено е откъс от изучавано произведение, върху което трябва да тълкуват. Тази година ни прави впечатление, все още слава Богу не са в преобладаващата си част, но се увеличава броят на зрелостниците, които просто преписват текст“, каза още тя.
По думите ѝ целта на училището не е зрелостниците да научат някаква литературна интерпретация и да я възпроизведат, а учебното заведение да ги научи на собствено мислене и тълкуване на всякакъв текст. „Всъщност, това пак е свързано с проблема, за който говорих. Умението не просто да се прочете текстът, а да се разбере какво послание носи той. Това е ключова компетентност, която се проверява през всички международни изследвания и тя лежи в основата на т. нар. „функционална грамотност“. Често в обществото се говори: „учениците са неграмотни“. За съжаление, част от това общество разбират това, че те не могат да пишат и да четат, не познават буквите. Далеч повече стои зад това- те са неграмотни функционално“, отбеляза тя. Константинова обясни, че те могат да четат и да пишат, но трудно разбират, какво им се казва. „И пак с уточнението, че това не се отнася за всички зрелостници. Когато говорим толкова остро и обобщаваме, то е защото сме тревожни, че е голям броят на младите хора, които попадат в тази категория“, посочи още тя.
Ирина ИВАНОВА
Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”