София. Тази година е нараснал броя на зрелостниците с максимален брой точки на матурите. За 2018 година 215 ученици са имали максимален брой 100 точки на матурите, а за 2019 те са 226. Това каза директорът на Дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ Евгения Константинова по време на пресконференция в Министерство на образованието и науката по повод резултатите от майската сесия на Държавните зрелостни изпити 2019 г., предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Броят на зрелостниците с 0 точки от държавния зрелостен изпит се е увеличил - за 2018г. са 4, а за 2019 са 29. Броят на зрелостниците с по две слаби оценки тази година е намалял от 1 778 през 2018 година до 973 през 2019 година. Броят на явилите се на ДЗИ с по две пълни шестици тази година е намалял от 59 за 2018 на 17 за 2019 година. Резултатите от по две отлични оценки също са намалели от 5 178 за 2018 година на 3 065 за 2019 г.“, заяви Евгения Константинова.
По думите ѝ броят на зрелостниците с 0 точки и на двата ДЗИ за 2019 е само 1, а за 2018 е 0. И тази и миналата година няма зрелостници с по 100 точки и на двата ДЗИ. Тази година се е увеличил броят на учениците с поне една слаба оценка от 4496 за 2018 на 5939 за 2019 година. Броят на отличните оценки по БЕЛ е намалял от 6474 за 2018 на 5062 за 2019 година. Голяма е разликата при отличните оценки на втория ДЗИ от 13380 за 2018 година на 6677 през 2019. Броят на слабите оценки по БЕЛ за 2018г. е 3025, а за 2019г. е 4302. Броят на слабите оценки на втория държавен ДЗИ е 2228 за 2018 г. и 2590 за 2019 г.
„Тези резултати показват, че с всяка следваща изминала година стремежът на Министерството на образованието и науката е да се насочва все повече към оценяване на умения, а не на възпроизвеждане на знания. С всяка следваща стъпка и със слагането на изпитните материали на задачи, които да проверяват умения, придобити в нова и непозната ситуация се показва, че зрелостниците е необходимо да проявяват критическо мислене и умения, които не са свързани с простото възпроизвеждане на някаква информация или простото свързване на автор с творба“, посочи Константинова. Тя подчерта, че това са компетентностите, които са свързани с функционалната грамотност и които се търсят.
Ирина ИВАНОВА