София. Най-важното е, че Европейският съюз има стратегия за изкуствения интелект. Това каза пред журналисти еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел след откриването на международната конференция "Educate to create 2019 - Impact of Artificial Intelligence on Higher Education", предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Това е област, в която ние можем не само да се върнем в състезанието между Китай и САЩ, но можем да бъдем и лидери, за това продължавам да настоявам“, заяви еврокомисарят. Тя отбеляза, че очаква от държавите членки на ЕС да изготвят своите национални стратегии за изкуствен интелект. „В тези национални стратегии би било добре да бъде координирано с целите ни. Те са три и това са трите стълба на европейската стратегия - засилване на технологичния капацитет, необходимост от инвестиции, за да си задържим научните изследователи и за да си задържим европейските шампиони в тази област. Дали ще говорим за роботика или микро и нано електроника на тези хора, ние трябва да им осигурим подкрепа, за да останат талантите в Европа. Ето една роля за образованието. Втората е силни, но и приложими етични принципи“, посочи Габриел.
Тя отбеляза, че ако днес не се обърне специално внимание на това, след 5 години ще бъде трудно. „Знаете какво се случва на други континенти в света. Затова е много важно тези етични принципи, които работната ми група ще публикува в началото на април, до края на годината да бъдат тествани на терен във всяка една от държавите членки. Обединяваме се върху това, че искаме да се носи отговорност, искаме прозрачност, искаме да няма дискриминация при боравенето на изкуствения интелект и чрез него. Искаме човекът да остане да управлява процеса, но за това ние имаме необходимост, заедно с професионалистите да видим какво работи и какво не. Затова много, много интензивни месеци на работа ни предстоят“, изтъкна Мария Габриел.
По думите ѝ третата ключова тема е цифровите умения при пазара на труда. „Повече от всякога Европа има нужда от специалисти по изкуствен интелект. Имаме невероятно голям недостиг, затова е много важно образованието да се адаптира. Изкуственият интелект може да позволи да бъде по-интерактивно, по-привлекателно, по-съобразено с индивидуалните нужди на обучението“, каза още тя.
Ирина ИВАНОВА