София. Европейският парламент прие на първо четене пакета „Мобилност“, след като на Председателски съвет в сряда беше отхвърлено предложението текстовете да отпаднат от дневния ред. Миналата седмица председателят на Европейския парламент Антонио Таяни върна пакета в ресорната комисия и промените не влязоха за гласуване в пленарната зала в Страсбург. Причината за това бяха постъпилите повече от 1 200 изменения на първоначалните текстове, което може да доведе до допускане на грешки при гласуване. Междувременно 16 български евродепутати излязоха с декларация, в която заявиха, че пакетът „Мобилност” не трябва да бъде подлаган на гласуване в пленарна зала, докато не се постигне широк консенсус. Във вторник на извънредно заседание на транспортната комисия, бяха гласувани над 1200 предложения за изменения по пакета. В резултат 1126 продължиха за гласуване в пленарна зала.
В пленарна зала минаха и трите доклада по пакета- за командироването на шофьорите, за времето им за почивка, както и за каботажа. Евродепутатите приеха на първо четене най-ощетяващите за водачите ни текстове. Според тях шофьорите ни ще попадат в Директивата за командированите работници, ще са задължени да се прибират в страната на всеки 4 седмици, няма да имат право да почиват в кабината на камионите. Бяха отхвърлени всички предложения на българските евродепутати и на колегите им от други страни от Източна Европа. Законодателният процес по пакета „Мобилност“ обаче няма да бъде завършен в мандата на този Европейски парламент.
Евродепутатите ни заявиха: „В пленарната зала надделя не диалогът и консенсусът, а силовият подход, който дълбоко раздели Европейския парламент по тази тема“. Според тях фактът, че почти половината депутати са гласували отново за отлагане на вота, показва дълбочината на разделението и че компромис всъщност не е постигнат. В позицията си евродепутатите ни изтъкват, че се е стигнало до фактическо разделение между страните от центъра и периферията на ЕС. „Европарламентът гласува три доклада от пакета „Мобилност“ - арогантно и грубо нарушение на правилата, истинската битка продължава в следващия европарламент“, заяви за Радио „Фокус“ евродепутатът Ангел Джамбазки. „Затова е важно кои и какви представители ще изпрати България след 26 май – дали такива, които ще защитават националните интереси, или такива, които ще гласуват против тях“, коментира той.
От Министерството на транспорта бяха категорични, че няма да допуснат провеждането на триалози по пакета „Мобилност“ в този мандат на Европейския парламент. Министър Росен Желязков подчерта: „Европейският парламент гласува изцяло рестриктивни текстове. Това за пореден път доказва, че целта е преразпределяне на пазарни дялове, а не подобряване на социалните условия на труд на водачите". Страната ни ще настоява следващият европарламент да направи оценка на въздействие на правила, съществено различаващи се от инициативните предложения на Комисията. Продължава и работата по обжалване на решенията, ако станат факт. На среща с германския си колега Франк-Валтер Щайнмайер темата коментира и държавният глава Румен Радев. Президентът е заявил, че пакетът „Мобилност“ е насочен срещу принципите на ЕС и срещу единния пазар.
В страната превозвачите ни реагираха остро. Като крайна мярка срещу пакета „Мобилност“ тежкотоварен автомобил с лозунги беше демонстративно изгорен. Според тях текстовете разделят Европа на две, като привилегировани са страните от Централна и Западна Европа.
Агенция „Фокус“ припомня: На 10 януари стотици български и румънски превозвачи протестираха пред ЕП с искане за отхвърляне на текстовете. Тогава водещата транспортна комисия отхвърли два от трите доклада по пакета. При това положение не се очакваше пакетът „Мобилност“ да влезе в пленарна зала. Въпреки недоволството на превозвачите и подкрепата на българските евродепутати от всички политически семейства, на 25 март беше взето решението гласуването на спорните промени да влезе в дневния ред. На предишното заседание на транспортната комисия два гласа не достигнаха пакетът да отпадне от дневния ред на парламента преди изтичането на мандата му. Трима от евродепутатите ни не се явиха на гласуването и така с 156 гласа „за“ и 154 „против“ влизането на пакета „Мобилност“ в пленарната зала стана факт.
Европейският парламент е разделен по пакет „Мобилност 1“. Едната част смята, че с пакета се осигуряват ясни европейски правила за международния транспорт и защита на правата на шофьорите. Другата – че на практика се получава обратното, поради различната географска отдалеченост, т.нар. периферни страни се поставят в неравностойно положение по отношение на достъпа до единния транспортен пазар, което би довело до фалити на превозвачи от съответните страни и загуба на стотици хиляди работни места.