Варна. Това, за което ще продължим да работим в Европейския парламент е по линия на регионалната политика и осигуряването на финансиране в подкрепа на общините и държавните структури – за инвестиции в пътища, градска инфраструктура, за училища, детски градини и паркове. Новата философия на европейско финансиране обаче ще даде повече възможности за проекти за градско развитие, които генерират приходи и са рентабилни в дългосрочен план. Това коментира кандидатът за член на Европейския парламент от листата на ГЕРБ и СДС и варненски народен представител Лиляна Павлова на среща с представители на Строителната камара във Варна, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Варна. По време на дискусията тя посочи, че новите тенденции на финансиране ще са свързани с механизма на публично-частното партньорство и на финансовите инструменти, които ще дадат възможност да се създават работни места в по-дългосрочен срок на реализация. Като човек с опит в регионалната политика, строителството, благоустройството, пред представителите на бранша Лиляна Павлова сподели плановете и платформата на партия ГЕРБ по отношение на политиките, които трябва да бъдат защитавани в новия Европейски парламент за българските региони, развитието на инфраструктурата с подкрепата на европейските фондове.
„За мен е много болно, като бивш министър на регионалното развитие, как нашите опоненти хулят строителния бизнес. Това са едни достойни хора. В строителния бранш са заети стотици хиляди хора – работници, инженери, проектанти, които градят България и България се развива благодарение на тяхната работа. Този бизнес дава работа и заплати на тези хора с техния достоен труд. Да бъдат обвинявани, че те източват средства и не се работи добре, без конкретни факти, е обидно“, каза още Лиляна Павлова. Тя призна, че има и инфраструктурни обекти, в които има грешки и дефекти, но е важно да има добър контрол и дефектът да бъде отстранен от този, който е сгрешил. С представителите на бранша тя коментира кои са механизмите за контрол, за да бъде европейското финансиране ефективно и усвоявано с видими резултати. „Първата задача на новия Европейски парламент ще бъде приемането на бюджета, но е много важно да договорим какво конкретно ще получи България и то трябва да е експертно защитено. Затова трябва да сме много активни в дебата и да постигнем увеличаване на бюджета на 18 милиарда лева за българската инфраструктурна политика“, посочи Павлова.
Тя допълни, че досега у нас е инвестирано приоритетно в големите градове и тези инвестиции безспорно ще продължат, но от тук нататък целта ще е да се преговаря финансирането от Европа да достигне и до по-малките населени места. „Вторият обхват на нашите приоритети е продължаването на инвестициите в пътната инфраструктура, за са завършим започнатите транспортни коридори. Третият тип инвестиции, които ще имат все по-голям обхват, това са инвестициите от нова философия. Това са инвестиции на принципа на финансовите инструменти – дългосрочно кредитиране, банкови гаранции и предоставяне на европейско финансиране за иновации, нови предприятия. Идеята е спортни съоръжения, паркинги, туристически атракции, икономически зони и центрове да се финансират, да се изгражда градска инфраструктура, която генерира приходи“, допълни Лиляна Павлова. Според нея, важен елемент е общото европейско законодателството да бъде такова, че да се осигури по-качествен контрол, за да не остане сянката на съмнението, че някой източва парите. „Следваща задача ще бъде приемане на такова законодателство, както и за опростяване на правилата“, каза още тя.
Представителите на бизнеса от своя страна поискаха възможности за внасяне на чужда работна ръка у нас, за да се създаде конкуренция, което според тях ще доведе и до повишаване на качеството. Присъстващите на срещата изразиха и мнение, че трябва да се намерят механизми качествените работници да не заминават да работят в чужбина, както и български фирми да могат да развиват бизнеса си и на Запад.
Диана СТОЕВА