Варшава. Владимир Путин подкрепи проект за строителство на дълбоководен морски порт в Калининградска област, който може да се сравни по своя потенциал с пристанището на Гданск, пише полското издание Gazeta Wyborcza в материал, представен без редакторска намеса.
До 1 юли ръководството на Калининградска област трябва да представи бизнес план на руското правителство, а до 1 септември кабинетът ще обмисли възможността за привличане на чуждестранни инвеститори и влагане на публични средства в строителството, съобщава вестник „Коммерсант“, като отбелязва, че Владимир Путин е подкрепил инициативата

Конкурент на Гданск

Според губернатора на Калининградската област Антон Алиханов в близост до село Янтарни ще се появи дълбоководно пристанище. Комплексът, който ще може да получава до 48 милиона тона товари годишно, ще включва по-специално контейнерен терминал за 35 милиона тона и терминал за течни товари с капацитет от 4,9 милиона тона. Съпоставим е капацитетът и на порта в Гданск. През миналата година през пристанището минаха 49 милиона тона стоки (когато годишният оборот се увеличи с 20%), което го направи четвъртото по големина пристанище на Балтийско море.
Цената на строителството, според руснаците, ще бъде 200 милиарда рубли, една четвърт от тези средства ще предостави на държавата.

Размразяване на проекта

От началото на този век Русия мисли за изграждане на ново дълбоководно пристанище в Калининградска област. Първоначално е планирано да се намира в Балтийск, който се намира на брега на Балтийския проток на входа на Калининградския залив. Село Янтарний е разположено по на север.
През 2014 г. руското ръководство реши, че проектът трябва да се изпълни в две фази. Първо, започна работа по изграждането на нов пътнически и товарен терминал в град Пионерски. Руските корабостроителници вече строят фериботи, които ще се движат между Калининградска област и пристанище Уст-Луга край Санкт Петербург.

Какво ще поръча Москва

Когато заработи този маршрут, руските превозвачи ще могат да ограничат пътното движение през териториите на Балтийските страни и Полша, отправяйки камионите директно в немските пристанища.
Руските експерти, цитирани от "Комерсант", говорят за планове за изграждане на ново пристанище в региона на Калининград без много ентусиазъм. Те посочват, че ще бъде трудно да се намерят чуждестранни компании, които да осигурят на пристанището пълен товар, а за руските предприятия новите терминали няма да бъдат интересни поради високите логистични разходи. Тези проблеми обаче могат да бъдат преодолени, ако властите наредят на руските фирми да изпращат стоките, които транспортират през пристанищата на други държави от Балтийско море до ново пристанище в региона на Калининград.

Превод и редакция: Иван Христов