Варна. В Специалното училище за деца с нарушено зрение във Варна адаптираме учебници, тестове и матури на брайловата азбука на специален принтер. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна Геновева Зашева, която адаптира учебните материали в Специално училище за деца с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ - Варна. Тя разказа, че принтерът е един от малкото такива в България и функционира във варненското училище от 2008 г. „Ние адаптиране и разпечатваме учебници на брайлов шрифт. Освен учебниците, разпечатваме всички учебни материали, като например тестове. Тук се адаптират и разпечатват матури и изображения“, съобщи Геновева Зашева. По думите й процесът по адаптиране на един учебник на брайловата азбука е сравнително дълъг, в зависимост от страниците му и броя изображения, които съдържа.
„Процесът по адаптиране на един учебник е сравнително дълъг тъй като в началото се сканира плоскопечатния учебник т. е. - един стандартен учебник. От там се извлича само текста или. Съответно - само изображенията, които биха могли да влязат в последствие в употреба при следващо адаптиране“, обясни Геновева Зашева. Учебникът се преглежда от специалиста по дадения предмет, който адаптира конкретните задачи или описания, които трябва да бъдат съобразени с нуждите на децата с нарушено зрение, каза още тя. „След това се връща при мен учебник адаптирам, транслира се на програми за Брайл и се разпечатва на брайловия принтер. Изображенията се правят отделно, на микрокапсулна хартия се разпечатват. После минават през една машина, която им придава релеф“, допълни Геновева Зашева и посочи също, че последната стъпка по оформянето на текста е свързана с неговото комплектуване и подвързване.
„Имахме въпрос с изображение на матурата, който трябваше да представим на Брайл за нашите ученици“, отбеляза още тя. По време на работата си Геновева Зашева се с сблъсквала с множество нови задачи като една от тях е представянето на изображения под формата на текст. „Адаптацията може да бъде в случаите, когато има някаква задача, свързана с условие „разгледайте снимката“. Това се коригира като текст в учебника, който ще бъде отпечатан на Брайл и ще звучи като: „На изображението е представено еди какво си“, каза Геновева Зашева. По думите й в една от матурите присъствала задача, която била пряко свързана с изображение, което децата с нарушено зрение не могат да видят. „Случвало ми се е на матура да има снимка на църквата „Св. Четиридесет мъченици“, като трябваше по някакъв начин да опишем цялата снимка, за да могат учениците да отговорят на съответния въпрос“, каза още Геновева Зашева.
Бояна АТАНАСОВА