София. 10 500 учители ще бъдат обучени за прилагане на инструментариум за оценка на риска от отпадане на деца от образователната система. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ директорът на Дирекция „Приобщаващо образование“ към Министерството на образованието и науката и ръководител на проекта „Подкрепа за успех“ Грета Ганчева. „Една от основните дейности, с които ще стартира проектът, е разработване на инструментариум, който да се състои от различни методики за оценка на съществуващия риск за отпадане от образованието. Тези методики ще имат задачата да установят какви пропуски имат учениците в учебното съдържание, къде трябва допълнително да се работи по тях, за да преодолеят тази трудност“, посочи тя, като уточни, че той ще бъде разработен съгласно Закона за обществените поръчки. „След неговото разработване, колегите учители, които трябва да прилагат този инструментариум в училище, ще бъдат обучени за неговото прилагане. Това са около 10 500 учители, които ще бъдат обучени за прилагането на тези методики. Важно е да усвоят тези инструменти, за да могат по този начин да установяват риска от отпадане и да направят преценка, съвместно с колегите си учители, колко часа и кои точно знания да включат на децата в допълнителното обучение, за да може да преодолеят тези трудности“, отбеляза Ганчева. По думите ѝ тези часове ще са извън задължителните и ще се финансират отделно по проекта. „В началото, преди да бъде готов инструментариумът, са идентифицирани 920 хил. училища, съгласно Наредбата за финансиране на институциите, които са с деца от уязвими групи. Там се работи вече от 1 година и се знае кои деца срещат трудности и с какво трябва да се справят учителите. Там в момента ще се приложи една образователна карта, с която ще стартират дейностите по проекта, за да може да се прецени това, с което те ще бъдат обучавани допълнително. Останалите училища ще бъдат избрани по методология, която е част от проекта“, допълни тя, като обясни, че методът, по който ще бъдат избрани училищата, в които ще се работи допълнително, са на база брой на неизвинени отсъствия, резултати от външно оценяване, резултати от държавно зрелостни изпити по български език. „Идеята е тези методики – оценка на риска на отпадане, да бъдат с устойчив характер, с добавената стойност от проекта и да остане за учителите за в бъдеще да бъде използван от системата за училищно и предучилищно образование от всички учители. Така те ще могат да оценяват и риска и след като бъдат приключени проектните дейности. Това е устойчивостта на проекта“, допълни директорът на Дирекция „Приобщаващо образование“. Тя обясни, че проектът изпълнява и дейности по кариерно ориентиране, като в него са включени ученици от 5 до 7 клас, които отново подадат в групата на риск от отпадане от системата на образованието. „Малко над 47 хил. ученици трябва да бъдат подкрепени чрез дейности за кариерно развитие. За целта ще бъдат изработени нови инструменти-методики, които ще оценят потребността на децата да бъдат включени в различни дейности за кариерно ориентиране. Тези методики ще бъдат изцяло насочени само за ученици от 5 до 7 клас в риск от отпадане. Те ще бъдат насочени към подходящо професионално ориентиране за придобиване на професионална ориентация. Това ще им помогне от по-рано да се ориентират към училища, в които те могат да придобият тази квалификация и да се реализират след това на пазара на труда", каза още Грета Ганчева. Даяна ДЮЛГЕРОВА Пълния текст на интервюто четете в „Мнение”