София. Повечето български кандидат-пилоти взимат необходимото им медицинско свидетелство за летателен лиценз от Румъния и Гърция, а не в България. Това каза директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития (СЗРАС) към Министерство на транспорта Христо Христов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод зачестилите авиокатастрофи в страната. Директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития отбеляза, че за свръх леките самолети медицинското за здравословното състояние на кандидат-пилотите за получаване на летателен лиценз се издава от личните лекари. „Има много лекари, които имат такива права да удостоверяват здравословното състояние на пилота. За жалост, повечето любители в нашата държава ходят за лекарски преглед в Румъния и в Гърция. Може би, там процедурата е по-облекчена или бъдещите пилоти предпочитат да отидат там поради финансово естество“, заяви Христо Христов. Той посочи, че има пилоти с проблеми със зрението, които при полет трябва да носят два чифта очила на борда - едни с които да се пилотира, и резервни, тъй като всичко може да стане.
По думите му според данни на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" над 200 души в страната ни имат лиценз да управляват малък самолет. „Това са така наречените любители пилоти, които управляват не само свръх леките самолети, но и леките. Тук има четири учебни центъра - близо около София в село Лесново, в село Бохот близо до Плевен, в Сапарева баня, и в Белчин баня. Има десетина човека, които обучават пилоти. Сега, в момента, има 40-50 кандидат-пилота, които се обучават не само за любители, но и за професионални пилоти“, посочи Христов. Той отбеляза, че цената на обучението за любител пилот за свръх леките самолети, продължава 25 летателни часа и струва 7 хил. евро. А за PPL(A)-Private Pilot License, който е лек, се изискват 50 часа летателни часове и е с цена 14 хил. евро.
Директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития отбеляза още, че в българския въздуошлатавтелен регистър са вписани над 70 малки самолета, но на територията на страната летят и такива, които са впписани в чуждестранни регистри.
Ирина ИВАНОВА


Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”