Министър Аврамова изтъкна, че към момента се рехабилитират 824 км републиканска пътна мрежа за над 500 млн.лв. Продължава работата по магистралите „Хемус“, „Струма“, „Европа“, скоростният път Видин-Ботевград. В изпълнение са 119 км стратегически пътни проекти. АПИ извършва проверки на състоянието на всички предпазни мрежи, като се проверява състоянието на мантинелите и маркировката. Прави се ремонт и ограничителни системи на стойност 18 млн. лв. като с приоритет са участъците на магистралите. Полага се и пътна маркировка за над 5 млн. лв. Регионалният министър съобщи, че са необходими около 200 млн. лв. за подмяна на ограничителните системи и 30 млн. за маркировка. „Предвиждаме изграждането на интелигентни транспортни системи за управление на трафика, които ще дават информация по отношение на пътната обстановка на пътуващите“, добави министърът. Според нея водачите на пътя трябва да проявяват собствена дисциплина и разум.
Вътрешният министър Младен Маринов посочи, че за 2018 г. са загинали 611 души, а други 8 500 са били ранени при 6 684 тежки пътни произшествия в страната. Според него тези цифри са наистина тревожни и това не е резултатът към който се стреми ведомството. ”Контролът е многократно засилен. През годината са регистрирани 1,300 млн. нарушения. Това показва, че водачите, които участват в пътното движение не са на нужното ниво на дисциплинираност и толерантност към останалите участници в движението и организацията“, обяви той. „Последният месец бележи едно тревожно повишение на пътно транспортните инциденти. Статистиката показва, че това са предимно млади хора – причините са несъобразена скорост, недобро владеене на превозното средство, удари край пътни дървета, челни сблъсъци, което показва, че имаме проблем с обучението на младите хора“, добави още той. Министърът изтъкна, че институцията предприема конкретни мерки за намаляване на пътния травматизъм. Предвижда се създаване на център за обработка на нарушенията на пътя, който ще повиши с 50% ефективността на служителите в МВР. Очаква се той да намали и корупционния натиск, защото данните от нарушенията ще се обработват от специализиран софтуер, а не както досега от самите служители. Продължава и технологичното обновяване на структурите, които контролират движението по пътищата – закупуване на нови камери и технически средства. Скоро ще бъдат пуснати пътни участъци, където ще се измерва средната скорост. Това е пътен участък, който няма да позволява излизане от движението и скоростта се мери за целия пътен участък. Той ще даде възможност да се спазва средната скорост в по-дълги участъци. Маринов спомена и новоизградения координационен център за борба с катастрофите. В момента към него се изготвят заповеди за назначаване на служителите.
За участие във форума в страната ни пристигнаха експерти от водещи международни организации в областта на пътната безопасност, сред които на Конфедерация на пътните администрации в Европа, Европейския съвет за безопасност на транспорта, Белгийския съвет за пътна безопасност.
Даяна ДЮЛГЕРОВА