Във форума участваха още зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, областният управител на Шумен проф. Стефан Желев, общинските кметове на Каспичан - Милена Недева, на Никола Козлево - Ешреф Реджеб, на Нови пазар - Ивайло Камаджиев и на Смядово - Иванка Петрова, заместник-кметовете на Шумен инж. Боян Тодоров и Росица Антонова, председателят на Общински съвет Шумен проф. Борислав Беджев, зам.-областните управители Ширин Вели и Петко Шаренков, общински съветници от областта, представители на бизнеса и много граждани.
Областният управител проф. Желев посочи, че за подобряване на състоянието на участъци от пътната инфраструктура в Шуменска област се инвестират 32 млн. лв. от държавния бюджет.
Заместник-министър Нанков представи работата на ресорното му министерство в последните две години в област Шумен, предстоящите дейности и проекти както в следващите две години, така и в дългосрочен план. „Този мандат е именно мандатът на Северна България. Неслучайно малко над 1,35 млрд. лв. от излишъка бяха дадени за АМ „Хемус“. Тези пари са заделени само и единствено за магистралата. Поради бързи отчуждителни процедури с участъка от Ябланица до Боаза (9 км и 300 метра) ще приключим почти година предсрочно. При шуменския участък между Белокопитово и п.в. Буховци са отчуждени малко под 2 км. В момента има 29 жалби, делата са насрочени за февруари и март, с част от собствениците е постигнато съгласие. Април стартираме с реалното изпълнение на целия участък. Имам ангажимента на строителите, че в рамките на не повече от календарна година ще приключим със строителството“, информира гражданите заместник-регионалният министър. По думите му ангажиментът на правителството да завърши АМ „Хемус“ до 2024 г. не е оптимистичен, а напълно реалистичен. „2024 година ще имаме завършена АМ „Хемус“ от София до Варна“, категоричен бе Нанков.
„Не можем да разчитаме единствено на европейски средства и бюджетен излишък за пътни ремонти и строителство на нови пътни участъци от АМ „Хемус“. Именно затова въвеждаме тол таксите за тежкотоварни автомобили. АПИ има 300 милиона и те едва ли ще стигнат за пътните ремонти, които искат всички кметове, камо ли да строим нови отсчеки. Средствата от тол системата, която ще заработи от август тази година, сериозно ще подпомогнат рехабилитирането и поддържането на пътищата“, каза Николай Нанков.
По думите му най-видимите проекти с дългосрочен ефект върху качеството на живот, са по ОП „Региони в растеж“ – за градска среда, площади, тротоари, зелени площи, проекти в образователна инфрастрктура и др. Отделно от Националната програма за енергийна ефективност се финансира санирането на 45 сгради в градовете Смядово, Велики Преслав, Каспичан, Шумен и Нови пазар. От тях 38 вече са завършени, а блоковете в Смядово са за пример и от естетическа гледна точка.
„За съжаление в Шумен цената на водата е много висока, а качеството не е добро. С кмета Христов сме дебатирали многократно последното увеличение от 3,30 на 3,40 лв. на водата от КЕВР. КЕВР е органът, който увеличава цената на водата, но управителят на ВиК дружеството има право да я понижи. Цената на водата в областта може да бъде върната на старото ниво от 3,3 лв./куб. м. от бъдещия шеф на ВиК оператора за областта. Сегашният управител подаде оставка и в момента тече избор за нов“, каза още Нанков.