Българският еврокомисар посочи данни от проучване на Евробарометър, според които 61% от гражданите са загрижени за манипулирането на изборите чрез кибератаки. Заплахите приемат различни форми, вариращи от проникване в системи до кампании за дезинформация или манипулиране на лични данни.
„Ние сме наясно с тези рискове и продължаваме да действаме чрез всеобхватен подход за гарантиране на изборния процес. Много е важно да се тестват всички механизми и процедури. Предстои да направим упражнение с Европейската агенция за киберсигурност ENISA и Европейския парламент, за да тестваме някои от препоръките за киберсигурност на технологиите, свързани с изборния процес. Това ще даде възможност за оценка на плановете, политиките и процедурите, въведени от държавите-членки“, заяви Мария Габриел.
Тя наблегна на ключовата роля на държавите членки, политическите партии и организатори на кампании в осигуряването на мрежите и информационните системи, използвани за избори. В зората на европейските избори според нея е наложително да се гарантира, че социалните медии не се използват за разпространение на дезинформация.
По отношение на дезинформацията, българският еврокомисар изрази очакването си онлайн платформите и рекламодателите да прилагат Кодекса за добри практики, в който мерките варират от прозрачност в политическата реклама до закриване на фалшиви сметки и демонетизиране на доставчици на дезинформация. Всеки месец до изборите Мария Габриел ще изнася резултатите от месечните доклади на подписалите кодекса, за да се оцени напредъка и да се предприемат допълнителни стъпки при необходимост. Освен това между институциите на ЕС и държавите-членки се разработва специална система за ранно предупреждение, която да улеснява обмена на данни и анализите на кампаниите за погрешна информация с една единствена цел: да докладва за потенциалните заплахи в реално време.
Отдел "Преса и медии"
Представителство на ЕК в България