Като такава, държавната делегация не може да участва във взаимодействието между разделянето, контрола и баланса на властите и не може да се намесва във формата на управление, а именно структурата на разделяне на властта, както е определено в член 4 от Конституцията.
“Съдът също така констатира, че прехвърлянето на правомощията на конституционните институции към „специалния механизъм”, установен в оспорвания закон, е намеса в упражняването на компетенциите на конституционните институции, предвидени в Конституцията. Прехвърлянето на компетенции към „специалния механизъм“ представлява намеса под формата на управление, разделяне на властта и не е в съответствие с демократичните ценности и върховенството на закона, както е посочено в член 7 от Конституцията, тъй като предоставя на държавната делегация функции, които не отговарят на конституционните норми.
Съдът също така констатира, че конституционните норми изрично предвиждат задължение за компетентните институции по отношение на упражняването на конституционни правомощия в областта на външната политика. Правомощията за диалог с трета страна не могат да се прехвърлят на държавната делегация като „специален механизъм“ чрез по-нисък правен акт като оспорвания закон.
Освен това Съдът установи, че Асамблеята на Република Косово е длъжна да наблюдава външната политика в рамките на конституционните правомощия, предвидени в параграф 12 от член 65 от Конституцията. Съдът също така подчертава, че чл. 93, ал. 1 от Конституцията определя компетенциите на правителството да “предлага и осъществява вътрешната и външната политика на страната”, а чл. 94, ал. 1 и 9 предвиждат, че министър-председателят като ръководител на правителството „представлява и ръководи правителството” и „се консултира с президента за изпълнението на външната политика на страната”.
Затова Съдът заключи, че представителството в областта на външната политика е задължение на конституционните институции на Република Косово. Тази компетентност е определена от Конституцията и означава, на първо място, че всички преговори или други действия, свързани със сключването на международни споразумения от името на Република Косово, трябва да бъдат в рамките на конституционните задължения на институциите на Република Косово. Съдът също така заключи, че компетентността за постигане на международни споразумения не може да бъде прехвърляна или трансферирана от конституционните институции към „специален механизъм“, както е предвидено в оспорвания закон“, се подчертава в решението на Конституционния съд.
Агенция „Фокус“ припомня, че във връзка с появилата се идеята на президента на Косово Хашим Тачи и сръбския му колега Александър Вучич за „корекция на границите“ между Косово и Сърбия, правителството на премиера Рамуш Харадинай, което е категорично против размяна на територии, инициира приемането на закон и съставянето на правителствена делегация, която да контролира действията на държавния глава в диалога Белград-Прищина.
Превод и редакция: Иван Христов