София. На 12 март Комисията за защита на конкуренцията обяви резултатите от секторния анализ на конкурентната среда на пазарите на горива. Анализът не откри картел на пазара. Според КЗК обаче липсата на достатъчен складов капацитет за горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции за изграждането на собствен склад, представляват висока бариера пред вносителите и производителите на горива. От Комисията обявиха, че разпоредби в Закона за горивата биха могли да доведат до извеждането от пазарите на част от участниците.
Министърът на икономиката Емил Караниколов обяви, че Консултативният съвет ще обсъди анализа на КЗК и ще вземе решение за евентуално изменение на Закона за горивата. Той увери, че в процеса на вземане на решение по евентуално изменение на законодателството, ще бъдат включени всички представители на сектора. Караниколов определени становището на Комисията като обективно, но обърна внимание, че то разглежда сектора от гледна точка на цялото законодателство. Ако има изменения, те ще бъдат подложени на оценка на въздействието и изпратени на КЗК за предварителен контрол. Министърът прогнозира, че текстовете могат да бъдат готови до месец. „Текст по текст с участието на КЗК ще изчистим детайлите, за да създадем конкурентен закон. Или той да бъде изменен така, че да бъде конкурентен“, заяви Емил Караниколов. По повод предложението на КЗК да има държавни складове за горива, Караниколов посочи, че трябва да се види какъв е интересът от представителите на сектора. За идеята да има данъчна амнистия за търговците от сивия сектор, министърът поясни, че трябва да се анализира как ще повлияе на фиска.
На следващото заседание на Консултативния съвет ще бъдат разгледани и нови промени в Закона за горивата. Изготвени са от Асоциацията на търговците, производителите, вносителите и превозвачите на горива. Говорителят на асоциацията Симо Симов заяви, че измененията ще дадат възможност повече играчи да останат на пазара, да има конкуренция, като се подкрепят и от анализа на КЗК. „Идеята ни е законът да бъде на светло, да не бъде вкаран през задната врата, през мазето, или от някой депутат“, коментира той. Промените предвиждат по-улеснени условия за регистрация. Запазва се уставният капитал от 20 хил. лева, но без банкови гаранции. Асоциацията настоява законът да контролира вноса и износа, а не само вътрешния пазар на горива. В проектозакона по-големи гаранции и капитал ще се изискват от фирмите, които се занимават с производство, внос и износ. Банковите гаранции и капитала за дистрибуция за вътрешния пазар е намален на 100 хил. лева.
Междувременно премиерът Бойко Борисов заяви, че приходите от горивата са със 7% повече, а мерките в тази посока действат. Новата система за наблюдение и контрол на горивата беше представена на 9 февруари. Информацията ще се събира и анализира в Междуведомствения координационен център за противодействие на контрабандата и контрол на движението на рискови стоки и товари към ГДБОП. Системата ще следи горивата от входа до изхода. Ще се осигури 24-часово видеонаблюдение на всички процеси. Данните ще се пазят в сървъри, за да може да се извършва проверка на движението на горивото.
Вътрешният министър Младен Маринов обяви, че от Агенция „Митници“ ще бъде изготвена Наредба за изграждане на видеонаблюдение в данъчните складове за горивата.
Биляна ИВАНОВА