Бургас. Либийският танкер танкер „Бадр” (прекръстен на БДИН) се върна в пристанище Бургас. Въвеждането му в Бургаския залив стана със заповед на директора на Морска администрация, за да не се получи разлив и замърсяване на водите на Черно море.
Проверката на казуса с либийския танкер не е констатирала нарушения. Проверката бе извършена от РДПГ – Бургас и образувана по отношение на въвода в либийския танкер „Бадр” от 21 декември 2018 г. Проверката не е констатирала и използване на физическа сила и помощни средства от страна на граничните служители. Новината съобщи директорът на Главна дирекция „Гранична полиция“ гл. комисар Светлан Кичиков. Той разясни, че към момента корабът отново е на рейд в Бургаския залив, след като служители на „Морска администрация” и „Гранична полиция” са връчили на капитана разпореждане за връщането на плавателния съд, след почти двуседмичния му престой в извън териториални води без осъществяване на разрешения еднократен преход до ремонтна база в Тузла, Турция. „Корабът е висок 18 м, с абсолютното съдействие на капитана хората са се прехвърлили, без да са използвани каквито и да било други способи“, каза още гл. комисар Светлан Кичиков.
Директорът на „Морска администрация” капитан Живко Петров обясни в детайли процедурата по връщане на кораба „Бадр”, който към момента е собственост на „Булгаргеомин”, плаващ под панамски флаг и с украински екипаж. Според капитан Петров корабът е имал разрешение за еднократен преход до турска ремонтна база, в която да се ревизират системите му и да се сертифицират документите за безопасно плаване. След близо двуседмичен престой в открито море и опасенията, че е възможно да се стигне до разлив и замърсяване, капитан Петров издава разпореждане за връщане на кораба в Бургаския залив.
Танкерът ще остане в пристанище Бургас до абсолютната сертификация на документите за плаване, като не е определен максимален времеви период. Според изискванията корабът трябва да премине технически прегледи, като за това трябва да се погрижи флагът, под който е плавателния съд.
В своя позиция от „Булгаргеомин“ увериха, че ръководството на компанията предприема серия от мерки за бързо и коректно разрешаване на казуса с танкера. „Решението за връщането на танкера е взето на общо събрание на компанията, въпреки че „Булгаргеомин” има юридическо право да разполага с морското превозно средство“, за Асен Кавдански - представител на мениджмънта на „Булгаргеомин”. Той подчерта, че ръководи прозрачна компания и е готов да предостави всички необходими документи, за да се разреши този чисто правен спор.
Министър-председателят на България Бойко Борисов проведе телефонен разговор с либийския си колега Файез Сарадж, в който двамата обсъдиха казуса със задържания в България кораб „Бадр“. Премиерът на Либия благодари на Бойко Борисов и на българското правителство за тяхната навременна намеса и демонстрираното желание казусът да приключи с положителен за двете страни край. Пред българския министър-председател Файез Сарадж подчерта, че благоприятният развой на събитията ще даде много силен знак за бъдещото сътрудничество между България и Либия и ще даде допълнителен импулс на двустранните и икономическите отношения между двете държави.
Премиерът на Либия прие поканата на министър-председателя Бойко Борисов да посети България в най-скоро време. Двамата премиери се разбраха да бъдат гарант за развитието на икономическите отношения и български фирми отново да стъпят на либийския пазар.
Агенция „Фокус“ припомня: Окръжна прокуратура – Бургас започна разследване на предполагаемата незаконна продажба на либийски петролен танкер. Разследването е срещу частен съдия-изпълнител за превишаване на неговите правомощия по дело, свързано с незаконна промяна на собствеността на танкера.
Проверката е последвана от протест на адвокати, действащи от името на държавната либийска национална морска транспортна компания, която притежава кораба „Бадр”.
Танкерът за суров петрол с вместимост 61 000 тона първоначално бе задържан от българските морски власти в черноморското пристанище Бургас през ноември 2017 г., след като българска компания го заяви като обезпечение за дълг от 9,2 милиона долара (7,9 милиона евро) от 1989 година. Либия твърди, че претенциите се основават на фалшиви документи.
Дружеството, което претендира за дълга, е поискало да бъде продаден танкерът, но продажбата е спряна от Окръжния съд в Бургас. Съдилищата на по-висока инстанция също са постановили съдебни решения, с които се разпорежда освобождаването на кораба. Вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков заявиха, че спорът за собствеността на танкера е частно-правен и не бива да повлияе на двустранните ни отношения с Либия.