София. България има традиции в производството на козунак и българските производители присъстват в европейската търговска мрежа с качество. Това каза за дневния информационен блок „Добър ден“ на Радио „Фокус“ Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебопекарите и сладкарите. Тя посочи, че козунакът е божественият хляб, който се споделя, раздава, дарява и приготвя в празничните дни преди Великден и Възкресение Христово, както и около Гергьовден, като традицията продължава до Спасовден. „Козунакът е вид хлебно изделие, което има много богат състав. Той се произвежда с бяло пшенично брашно, съдържа яйца или яйчен меланж, сухо или прясно мляко, животинско масло, растителна мазнина, захар. Има двуфазен, труден и много дълъг метод на замесване, голям обем при изпичане и много леко тегло. Това са относително лесно различимите белези на един козунак“, обясни Мариана Кукушева. Тя заяви, че това определя и цената им, която не може да е по-ниска от тази на хляба. Мариана Кукушева препоръча на потребителите да се доверят на избрания производител. „Козунакът е храната, която се предлага в точно определен момент на годината и лоялният производител никога не би си позволил да подведе своите потребители“, каза още Кукушева. Тя обясни, че българският козунак няма тежки консерванти и неговият срок на годност е в рамките на около месец. „Уважавам производителите, които коректно са изписали на етикета си състава на козунака. Повече ме притесняват производители, които пекат, продават на място и подвеждат потребителя относно състава на продукта, който създават. Българският потребител знае как да избира храната си и е важно да се довери на българското производство. Българският козунак се продава през търговските вериги в мрежата на Европа - за да стигнем до там, ние сме се отличили с качество“, отбеляза Мариана Кукушева. Тя апелира потребителите да не се доверяват на интернет поръчки, доставки и оферти. „Това е най-големият риск, защото не се знае кой и при какви условия е приготвил празничния хляб“, каза Кукушева. Тя уточни, че няма биокозунаци и потребителите не трябва да се подвеждат по подобни реклами. Евелина БРАНИМИРОВА