„Фокус“ припомня: На 12 март Комисията за защита на конкуренцията обяви резултатите от секторния анализ на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилен бензин и дизелово автомобилно гориво. Анализът не откри картел на пазара на горивата. Според КЗК липсата на достатъчен складов капацитет за горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции за изграждането на собствен склад, представляват висока бариера пред вносителите и производителите на горива. От извършения анализ на цените на дребно на бензин А-95 Н и дизелово автомобилно гориво за 2018 г. в градове в различни региони на страната е видно, че увеличение на цените през 2018 г. се наблюдава за кратък период и е осъществено постепенно. Характеристиките на пазара позволяват такова поведение да бъде обяснено като резултат от обективни критерии, свързани с конкурентна среда, разходи за дистрибуция, количество и обем на продажбите и търсенето и др. В допълнение, нетните цени на бензин Евро-95 и дизелово гориво в страната са едни от ниските в сравнение с останалите страни-членки на ЕС.
Според Комисията новите нормативни разпоредби в Закона за горивата и съвкупният ефект от приложимите нормативни режими в сектора биха могли да доведат до извеждането от пазарите на част от участниците и да се превърнат в непреодолима бариера, за осъществяване на дейност. Комисията е на мнение, че предвиденото изискване фискалната касова бележка да съдържа покупна цена на горивото без акциз и без данък върху добавената стойност би могло да засегне конкурентната среда на пазарите на търговия на едро и дребно с горива. В Решението се изтъква, че нормативната уредба не следва да предвижда разпоредби, които да премахват стратегическата несигурност между участниците на пазара, по отношение на стойността на закупуване на горивата от търговците и не следва да създава условия, които да улесняват координирането на цените на пазарите на автомобилни горива.
Биляна ИВАНОВА