„Тези дейности по интереси са много важен периметър от дейността на училищата, защото чрез тях могат да се правят редица политики, които не винаги могат да бъдат реализирани в рамките на часовете по учебния план. Тези дейности по интереси са насочени към развитието на способностите на децата. Те са в различни области – математика, природни науки, спорт, изкуства и други“, каза още министър Вълчев. Той добави, че държавата полага усилия тези дейности да бъдат насочени не само към интересите на децата, но и към няколко основни приоритета, които би следвало да бъдат реализирани в образователната система. „Едното е 40 % от дейностите да бъдат насочени в областта на математиката, техниката, природни науки, дигитална креативност. Там имам най-притеснителен спад в образователните резултати, по-трудно е да мотивираме учениците да развият интересите си в тези области, затова ще използваме дейностите по интереси и с оглед ранното кариерно ориентиране“, заяви министър Вълчев.
Според него едно от най-големите предизвикателства пред съвременната образователна система е намаляването на интереса на студентите към инженерно-техническите направления, а в системата на професионалното образование в специалностите, които са с техническа насоченост. По думите на министър Вълчев това са позициите на пазара на труда, в които се очаква най-голям недостиг на кадри от една страна, а от друга страна ще има ръст на възнагражденията. Той подчерта, че поради тази причина е важно децата, които са още в ранна възраст да бъдат насочени към подобни специалности. „Другото което се опитваме да направим е образователните институции да бъдат по-отворени, по-взаимодействащи като една част от тези средства ще бъдат насочени към външни доставчици, а не само към учителите. Освен това приблизително около 10 % от тези средства ще останат в общините за реализирането на общински програми и между училищни изяви, които да се превеждат“, допълни министър Вълчев. Той подчерта, че редица общини вече имат изготвени програми, по които се осъществят различни образователни дейности в партньорство с други институции като целта е ранно кариерно ориентиране. Министърът на образованието каза още, че в училищата, където има добро партньорство и с родителите се постигат по-добри резултати, затова трябва да се работи активно и в тази посока.
Ливия НИНОВА