Симитли. Миналата седмица по време на заседание на Министерски съвет приехме промени в нормативни актове, които организират и регламентират финансирането на дейностите по интереси от държавния бюджет. Това каза в Симитли министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Пирин. По думите му до този момент въпросните дейности са били финансирани по различни европейски проекти и програми, но от 2019 година, с отпуснатите допълнително 25 млн. лв., ще може държавата да финансира устойчиво дейностите по интереси във всички училища.
„Тези дейности по интереси са много важен периметър от дейността на училищата, защото чрез тях могат да се правят редица политики, които не винаги могат да бъдат реализирани в рамките на часовете по учебния план. Тези дейности по интереси са насочени към развитието на способностите на децата. Те са в различни области – математика, природни науки, спорт, изкуства и други“, каза още министър Вълчев. Той добави, че държавата полага усилия тези дейности да бъдат насочени не само към интересите на децата, но и към няколко основни приоритета, които би следвало да бъдат реализирани в образователната система. „Едното е 40 % от дейностите да бъдат насочени в областта на математиката, техниката, природни науки, дигитална креативност. Там имам най-притеснителен спад в образователните резултати, по-трудно е да мотивираме учениците да развият интересите си в тези области, затова ще използваме дейностите по интереси и с оглед ранното кариерно ориентиране“, заяви министър Вълчев.
Според него едно от най-големите предизвикателства пред съвременната образователна система е намаляването на интереса на студентите към инженерно-техническите направления, а в системата на професионалното образование в специалностите, които са с техническа насоченост. По думите на министър Вълчев това са позициите на пазара на труда, в които се очаква най-голям недостиг на кадри от една страна, а от друга страна ще има ръст на възнагражденията. Той подчерта, че поради тази причина е важно децата, които са още в ранна възраст да бъдат насочени към подобни специалности. „Другото което се опитваме да направим е образователните институции да бъдат по-отворени, по-взаимодействащи като една част от тези средства ще бъдат насочени към външни доставчици, а не само към учителите. Освен това приблизително около 10 % от тези средства ще останат в общините за реализирането на общински програми и между училищни изяви, които да се превеждат“, допълни министър Вълчев. Той подчерта, че редица общини вече имат изготвени програми, по които се осъществят различни образователни дейности в партньорство с други институции като целта е ранно кариерно ориентиране. Министърът на образованието каза още, че в училищата, където има добро партньорство и с родителите се постигат по-добри резултати, затова трябва да се работи активно и в тази посока.
Ливия НИНОВА