Симитли. Близо 300 са училищата, които имат утвърдени проекти за иновации. Това каза в Симитли министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Пирин. По думите му една част от иновациите са свързани с въвеждането на минимален елемент в училищната среда, а други са по-големи. „Нашата политика не е да увеличим броя на тези иновативни училища. Целта на образователната политика и това ще бъде един от основните ни приоритети е насърчаването на култура на иновации във всички училища“, каза още министър Вълчев. Според него стремежът за иновации и креативност ще промени системата в по-голяма степен, отколкото министерството чрез образователните стандарти. Министър Вълчев добави, че в голяма част от страните намалява мотивацията на децата да учат, затова учителите трябва да бъдат по-креативни, за да насърчават и самите деца.
„Това, което е важно да кажем е, че всички училища макар да имат сходна задача са различни, затова трябва да подходим различно към всяко едно от тях. Нашата задача е да дадем възможността на училищата сами да отчетат тези специфики и да приложат свои методи на работа“, допълни министър Вълчев. По отношение проблема с малцинствените групи в училищата, образователният министър каза, че през изминалата година 22 000 деца допълнително са били записани в училищата. „Тази година имаме още 9 000 записани, тоест за две години имаме около 31 000 деца, което като брой е колкото един град като Пловдив и Варна. От друга страна миналата година имаме други 12 000 лица, които са напуснали системата като за около 8 000 от тях имаме информация, че са заминали в чужбина. Всъщност всяка следваща година имаме голям брой деца, които напускат образователната система като според данните ни 50 – 60 % от тях напускат страната. Тази година имаме леко понижаване на процентите, но за съжаление процеса все още е факт“, допълни министър Вълчев.
Той подчерта, че друг голям проблем особено при малцинствените групи е, че децата не посещават училища заради своите родители, които нямат ангажираност. Според министър Вълчев в този случаи държавата, трябва да компенсира това със своите инструменти на убеждение и политика. Той заяви, че общините също трябва да работят много активно в тази посока. По време на срещата в Симитли бе коментиран и въпросът с възможно ли е въвеждането на оценка за дисциплина. Министър Вълчев посочи, че на този етап такава идея не е била обсъждана, но пък е бил изработен проект на стратегия за възпитателната работа, тъй като възпитанието е една от функциите на образованието. По отношение зачестилите съдебни жалби от родителите, срещу поставени оценки от страна на учителите, министър Вълчев каза, че оценяването трябва да бъде право на учителите, както е било винаги. Според него наистина има някои случаи, в които родителите могат да бъдат недоволни от поставени оценки, но подобни проблеми трябва да се решават в диалог, а не чрез съдебни спорове.
Ливия НИНОВА