София. Има проблем с безотговорните родители, които не осигуряват правото на обучение на децата си, заради което се въвеждат по-строги наказания. Това каза в предаването „Още от деня“ по БНТ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той заяви, че са необходими по-строги санкции и призна, че липсват достатъчно инструменти за принуда. Вълчев коментира и идеята за задължителна матура по математика, като определи разговора по темата като много важен, но допълни, че е рано за въвеждането ѝ. „Необходими са ни по-големи санкции, но е важно да се каже, че не се спира помощта за детето, а се пренасочва към училището“, коментира министърът. „Така паричната помощ ще отиде за образованието на детето, като с нея ще се закупуват образователни изделия, дрехи или обувки, поясни министърът. Затяга се и контролът над издаването на фалшиви медицински бележки, като вече има глобен за това лекар“, обясни Вълчев. „Има множество сегрегирани училища с предимно деца от ромски произход, където проблемните ученици са много. В такива „обособени квартали“ държавата трябва да се намеси с работа на терен, като с това ще се заемат учители, социални работници, полиция, обясни министърът. Учителите ще бъдат допълнително обучени и допълнително платени за това“, посочи той. „Липсват инструменти за принуда. Не можем да накараме родителите с много способи да осигурят образование на децата си, което е тяхно задължение“, каза министърът. „Диагнозата за липса на кадри по математически и природни науки е правилна, но е твърде рано за въвеждането на задължителна матура по математика, каквато е идеята на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Идеята обаче си струва да се обсъди“, заяви Вълчев.
„Вече четвърта година се намалява броят на студентите по определени специалности, като се увеличава приемът в инженерно-техническите, аграрните, педагогическите и природо-математическите специалности“, обясни Красимир Вълчев. „Обмисля се въвеждането на трета стипендия, предназначена за най-големите отличници“, коментира той. „Има участие на бизнеса в образованието, но това трябва да се разшири“, заяви Даниел Вълчев. „Строителните и техническите сектори работят добре, като предлагат практики, участват в настоятелства, като има и някои, които даряват средства на висши училища“, допълни той.