„Системата на образованието от 20 век е много повече базирана на знанията, на масовото производство, на стандартизирането, системата на 21 век обаче трябва да провокира в достатъчна степен децата, учениците и студентите да учат. Всеки един от нас учи много повече извън системата, отколкото в училище. По-голямата загуба е децата да не се научат да учат, отколкото да пропуснат някакви знания“, обясни Красимир Вълчев. Той допълни, че стимулирането на иновативния подход при обучението няма да стане с даване на инструкции или с написването на наредба. „Ще се опитаме с говорене да променим процеса на обучение като култура. Промяната ще реализираме с говорене“, каза министърът на образованието и науката и добави, че затова активно се работи с Регионалните управления на образованието по места и с директорите на учебни заведения.
В отговор на изказване на родител в залата, че учебниците в гимназиалния курс са сложно написани, министър Вълчев коментира, че учителят не е задължен да следва учебника. Според него преподавателите трябва не да повтарят написаното, а да провокират учениците да дискутират, да ги вдъхновяват да придобиват знания и умения. Фокусът не трябва да е върху тематичното разпределение. По повод изказано мнение в залата, че системата на образованието може да се подобри като се върне оценката за поведението на учениците, Красимир Вълчев отбеляза, че това доколко системата трябва да бъде санкционираща и изключваща е въпрос на продължаващи дискусии. Той обаче цитира данни за периода преди 1989 година, когато преждевременно отпадналите от системата на образованието са били близо 40%. „Идеята ни днес е с максимум усилия да научим учениците на това, което е заложено в учебните програми и да придобият ключови компетентности. Други трябва да са методите. Да, трябва да има уважение и към учителите, но трябва да го спечелим с работа и с резултати. Затова, че сме възпроизвели поколения от неграмотни, донякъде проблемът е и на образователната система“, коментира още министър Вълчев.
По време на срещата той съобщи, че през тази година ще бъде финансирано закупуването на електронни дневници за училищата, които имат желание да ги въведат. Към тях ще има и модул за уведомяване на родителите, а те ще облекчат много и работата на учителите. Красимир Вълчев посочи, че трябва да се купува техника за училищата и добави, че по Националната програма за информационните технологии това се прави, но за сравнителна малка част от училищата. „Това, от което имаме нужда, е увеличаване на броя на класните стаи с проектори и мултимедийни дъски, защото само 40% имат такива“, добави той и обеща, че със средства от проекти ще бъде закупено неонходимото оборудване, като най-вероятно държавата ще осигури и устройства на част учителите за работа с електронните дневници. Ресорният министър отчете, че безспорно са необходими много пари за инвестиции в базата и в модернизацията й, но все пак министерството е избрало да увеличи заплатите на учителите, което е гарант за добро образование.
Диана СТОЕВА