Министър Красимир Вълчев: В образованието много трудно се оценява възвращаемостта на вложените средства, защото ефектите от него са дългосрочни и невидими
Благоевград. В образованието много трудно се оценява възвращаемостта на вложените средства, защото ефектите от него са дългосрочни и невидими. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на брифинг преди публична лекция на тема „Образованието като публично благо. Финансиране на системата на образованието в България“ в Югозападен университет „Неофит Рилски“-Благоевград, предаде репортер на Радио „Фокус“-Пирин. „Факт е, че държавата максимално либерализира приема в системата на висшето образование на държавните висши училища и той достигна максимума си през 2014-2015 година. През 90-те години едва 30% от завършващите средно образование са продължавали с висше образование, а преди 5 години достигнахме близо 80%. Това доведе и до висок процент нерационално търсене на висше образование“, посочи той. Министър Вълчев отбеляза, че това се е проявило преди всичко в търсене на образование в областта на социалните, стопанските и правните науки, а за съжаление - и в инженерните и педагогическите науки, където има най-голям очакван бъдещ недостиг. По думите му вече се провежда политика за преструктуриране на приема и финансиране за висши училища и професионални направления, като се увеличава приемът в едни професионални направления, а се намалява в други. „Въведохме т. нар. приоритетни професионални направления като механизъм, за да обвържем търсенето на образование с търсенето на пазара на труда. Това са два различни пазара с различна логика“, добави още Красимир Вълчев. Натали СТЕФАНОВА